Jedna z wizji prezentujących nowy prom dla Unity Line. Jedna z wielu, które pojawiły się w ostatnich latach
Jedna z wizji prezentujących nowy prom dla Unity Line. Jedna z wielu, które pojawiły się w ostatnich latach NedProjectCompany
18.08.2023

Przegląd promowy 30/2023, a w nim m.in.: prace nad polskimi promami w Gdańsku idą pełną parą

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o budowie nowych promów dla PŻM i PŻB, które realizowane są w gdańskich zakładach.

 

Oto najwięksi na świecie przewoźnicy promowi

Serwis Shippax opublikował zestawienia największych przewoźników promowych na świecie. Rankingi dotyczą kilku kategorii: największy armator pod względem liczby oferowanych miejsc dla pasażerów, operator dysponujący flotą o najdłuższym łącznym pasie ładunkowym oraz posiadający największą flotę pod względem pojemności brutto (tonażu). W pierwszej kategorii (liczba pasażerów) numerem jeden jest Onorato Armatori (m.in.: Tirrenia, Moby Lines), a dalej uplasowały się: Attica Group (m.in.: Superfast Ferries, Blue Star Ferries), Grimaldi Group, Washington State Ferries, Tallink Grupp, Stena Line, GNV i BC Ferries. Największą przestrzenią dla ładunków tocznych dysponują: Grmimaldi Group, Stena Line, GNV, DFDS i Attica Group. Z kolei w kategorii tonażu liderem jest: Grimaldi Group, Stena Line, GNV, Attica Group, DFDS, Onorato Armatori, Tallink i P&O Ferries.

 

Prace nad nowymi promami dla Polski wrą

Tempo prac nad nowymi promami dla polskich przewoźników robi wrażenie. Niecały rok po rozpoczęciu prac nad konstrukcją rozpoczął się proces scalania kadłuba. Montaż odbywa się w Gdańskiej Stoczni Remontowej. W budowę zaangażowane są też trójmiejskie firmy realizujące prace podwykonawcze. W Gdańsku powstaną przynajmniej trzy promy, z których korzystać będzie Unity Line (PŻM) oraz Polferries (PŻB). W kontrakcie znalazła się też opcja, w ramach której zbudowany może zostać czwarty prom. Każdy z nowych promów będzie miał 195 m długości oraz 32 m szerokości. Będą to jednostki dual-fuel (LNG ze wspomaganiem bateryjnym oraz Diesel). Każda z nich zabierze na pokład 400 pasażerów i będzie posiadała linię ładunkową o długości 4100 m. Pierwszy ro-pax będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 r. Jeszcze w marcu przyszłego roku rozpoczną się prace nad kolejnym statkiem.

 

Nowy prom już na trasie

Należący do Isle of Man Steam Packet nowy prom Manxman wyruszył w pierwszy komercyjny rejs. 17 sierpnia br. w godzinach porannych zbudowana w Korei Południowej jednostka (stocznia Hyundai Mipo wygrała rywalizację z walczącymi o kontrakt stoczniami z Polski i Turcji) wyszła z portu w Douglas (Isle of Man), by ok. południa dotrzeć do angielskiego portu Heysham. Manxman będzie obsługiwał tę linię wraz ze statkiem Ben-My-Chree. Tak będzie do października br. Potem do obsługi rejsów na tej linii wyznaczony będzie już tylko prom Manxman. Najnowszy nabytek we flocie przewoźnika ma 133 m długości i napędzana jest dostarczonym przez koncern Wärtsilä silnikiem, który został umieszczony w Księdze Rekordów Guinnessa jako najbardziej efektywny czterosuwowy silnik na świecie. Na jego pokładzie mieści się 930 pasażerów, czyli blisko 1/3 więcej niż na promie Ben-My-Chree.

 

Stena Line i Flixbus wspólnie zaoferowały nowe połączenie

Dzięki współpracy firm Stena Line oraz Flixbus pasażerowie podróżujący po Europie otrzymali zupełnie nową opcję podróży. Mogą pojechać na trasie pomiędzy Krakowem oraz Oslo. Podróż pomiędzy turystyczną stolicą Polski oraz stolicą Norwegii zajmuje 32 godziny. Jej odbycie możliwe jest dzięki skomunikowaniu jadącego przez całą Polskę autokaru z promem Stena Line, który obsługuje połączenie Gdynia-Karlskrona. Po dotarciu do szwedzkiego portu autobus rusza w dalszą trasę. W Skandynawii autobus zatrzymuje się m.in. w Växjö oraz Göteborgu. Dzięki współpracy dwóch popularnych przewoźników, pasażerowie kupujący bilet na autobus nie muszą już myśleć o dokonywaniu osobnej rezerwacji na przeprawę promową. Połączenie realizowane będzie przez 7 dni w tygodniu przez cały rok.

 

Fjord1 na zakupach. Będą nowe promy

Znany norweski operator promowy nieustannie rozwija swoją flotę. Firma Fjord1 poinformowała właśnie o zakupie dwóch katamaranów dużych prędkości. Stało się to możliwe dzięki porozumieniu z firmą Kystekspressen. Oba statki zostały zbudowane w 2014 r. Armator poinformował, że po zakupie obie jednostki - Terningen i Tyrhaug - przejdą konwersję i zostaną dostosowane do zasilania energią elektryczną. Po modernizacji będą one pływać na linii Kleppestø-Strandkaien. Dodatkowo Fjord1 zawarł kontrakt ze stocznią Brødrene, która od podstaw zbuduje nowy niskoemisyjny prom, który przyjmie na pokład 199 osób. Będzie on wykorzystywany do obsługi połączenia Knarvik-Frekhaug-Strandkaien.

 

Łódź pierwszym miastem w Polsce z taką infrastrukturą

Trzecie pod względem wielkości miasto w Polsce stało się pierwszym, które doczekało się pełnej obwodnicy aglomeracyjnej. Dzięki oddanemu właśnie do eksploatacji fragmentowi drogi ekspresowej S14 (Aleksandrów Łódzki-Emilia) domknięty został pierścień, który pozwala kierowcom ominąć aglomerację przy wykorzystaniu autostrad i dróg ekspresowych. To dobra wiadomość dla kierowców pojazdów ciężarowych, ale też dla mieszkańców, którzy z jednej strony mogą się cieszyć z wyprowadzenia tranzytu z Łodzi i okolicznych miast, a z drugiej – zyskali łatwiejszy dostęp do autostrad A1 i A2. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Shippax, trojmiasto.pl, Gdańska Stocznia Remontowa, PŻM, PŻB, Stena Line, Isle of Man Stem Packet, Flixbus, Fjord1, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060