Władze jednego z największych na świecie przewoźników promowych nie ukrywają, że połączenie pomiędzy Gdynią a Karlskroną cały czas rośnie na znaczeniu. Już teraz do jego obsługi wykorzystywane są trzy promy (Stena Vision, Stena Spirit i Stena Baltica), a szwedzki operator systematycznie realizuje działania ukierunkowane na zwiększenie dostępnej przestrzeni na trasie Gdynia-Karlskrona (o jednym z takich ruchów informowaliśmy niedawno na łamach PromySkat – więcej na ten temat można przeczytać TU).
Jedną z decyzji, która ma wpłynąć na dalszy wzrost znaczenia wspomnianej trasy, a także stymulować rozwój polskiego portu, jest budowa nowego terminala promowego. Wiadomo, że był to jeden z tematów, które dyskutowano podczas spotkania władz gdyńskiego portu z najważniejszymi przedstawicielami firmy Stena Line. Z ramienia armatora w Trójmieście gościli: Dan Sten Olsson (to syn założyciela Stena Line), który sprawuje funkcję prezesa Grupy Stena AB; Carl-Johan Hagman – dyrektor do spraw żeglugi Stena AB i Stena Rederi AB; Niclas Mårtensson – dyrektor zarządzający Stena Line oraz Marica Derenstrand – dyrektor finansowy Stena Line.
Port Gdynia
- Cieszymy się z faktu, iż wieloletnia obecność Stena Line w naszym porcie to przykład dobrej współpracy portu z operatorem promowym, która jest korzystna dla obu stron – podkreślił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Port Gdynia stwarza bardzo dobre warunki do rozwoju biznesu, dlatego też przymierzamy się do kolejnych inwestycji, które ułatwią pracę Stena Line w Porcie Gdynia. Podkreślę jeszcze, iż pozytywne efekty naszego współdziałania zapisują na swoich kontach zarówno porty w Gdyni i Karlskronie jak i Stena Line oraz regiony po obu stronach Morza Bałtyckiego.
Port Gdynia
Dyskusja na temat nowego terminala toczy się od wielu lat. Prace nad inwestycją miały się zacząć już w 2015 r. Z powodu rozmaitych przeszkód nie ruszyły jednak do dziś. Jak przypomniał portal trojmiasto.pl, port dysponuje projektem oraz pozwoleniem na budowę. Obecnie trwa oczekiwanie na projekty wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy. Wszystko to ma być gotowe do lipca br.
Szacunkowe koszty budowy nowego terminala przy Nabrzeżu Polskim (obecnie promy cumują przy Nabrzeżu Helskim) wielokrotnie wzrastały. Według obecnych orientacyjnych wyliczeń, inwestycja pochłonie ponad 150 milionów złotych, z czego znaczną część pokryje Unia Europejska. Nowy obiekt oznacza wymierne korzyści dla szwedzkiego armatora ze względu na skrócenie czasu przeprawy. Jako realny termin zakończenia prac podaje się obecnie 2019 r.
PromySkat
Źródło: Port Gdynia, trojmiasto.pl