Historyczne wydarzenie dla polskiej żeglugi promowej miało miejsce w Szczecińskim Parku Przemysłowym. Wśród gości, którzy wzięli udział w uroczystości położenia stępki, znaleźli się m.in. minister rozwoju, finansów oraz wicepremier Mateusz Morawiecki, wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, a także Paweł Mucha, który pełni funkcję sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP. W czasie ceremonii do stępki przytwierdzona została pamiątkowa tabliczka.
W związku z uroczystością, specjalne listy przygotowali prezydent i premier. Wskazali oni m.in., że rozpoczynająca się budowa ma wymiar symboliczny i będzie miała istotne znaczenie gospodarcze. Politycy wyrazili nadzieję, że jest to jeden z pierwszych etapów odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego, a polski prom stanie się dumą polskiej branży stoczniowej i wizytówką Polski.
Nowoczesny ro-pax, który zostanie zbudowany w Stoczni Szczecińskiej, jest równocześnie pierwszą od 40 lat nową jednostką, którą polska stocznia zbuduje dla polskiego armatora.
Powstający dla PŻB statek będzie miał 202 metry długości oraz 31 metrów szerokości. Zmieści się na nim 400 pasażerów. Będzie to prom ekologiczny, zasilany przyjaznym środowisku paliwem LNG. Jego bunkrowanie będzie mogło się odbywać przy pomocy znajdującego się w Świnoujściu terminalu LNG.
Po zakończeniu budowy nowoczesny prom zostanie wyznaczony do obsługi połączenia Świnoujście-Ystad.
PromySkat
Źródło: PAP, IAR