Nowe założenia Ministerstwa stanowią, iż przedsiębiorstwa, obsługujące połączenia promowe do marokańskich portów, według marokańskiego prawa powinny posiadać co najmniej 50% kapitału krajowego lub mają być w większości kontrolowane przez marokańskie osoby prawne.
Relacje żeglugowe, które obecnie łączą porty marokańskie z ponad 18 portami europejskimi, zostały podzielone na pięć części; jednak każda z nich nie może być jednocześnie obsługiwana przez tego samego operatora. Toteż niektóre firmy będą zmuszone opuścić obecnie obsługiwane połączenia. Taka decyzja została podjęta prawdopodobnie w celu uniknięcia doprowadzenia do upadłości rodzimego marokańskiego operatora, grupy Comarit Comanav, która to zarządza całą marokańską flotą w transporcie pasażerskim. Postanowienia wydanego komunikatu wprowadzają również kilka przepisów, które zachęcają krajowe przedsiębiorstwa do podjęcia działań, zwłaszcza w zakresie utrzymania i naprawy nowej floty statków, która to musi być wybudowana oraz wyposażona w marokańską załogę. Jest to również pośrednie działanie, wspierające krajowego przewoźnika promowego.
Z wstępnych kalkulacji wynika, że jeżeli dotychczasowi armatorzy będą musieli opuścić swoje połączenia w związku z nowymi przepisami, powstanie około pięć nowych firm promowych do obsługi opuszczonych połączeń; oczywiście nowe firmy będą "w większości" marokańskie i prawdopodobnie wejdą do grupy Comarit Comanav. Na razie żadna z obecnych firm promowych nie odpowiedziała na komunikat.
Połączenia promowe do Maroka obecnie obsługuje kilku partnerów PromySkat, są to między innymi Balearia, Acciona Ferries, FRS, Grupa Grimalidi oraz inne pomniejsze linie promowe.
PromySkat