W próbę ataku terrorystycznego zostały zaangażowane służby portowe, prom Stena Scanrail armatora Stena Line oraz 70 pasażerów. Scenariusz ataku przewidywał podłożenie przez terrorystów ładunków wybuchowych na rampie promowej, na pochylniach w porcie i prawdopodobnie na samym promie.
"To wyglądało bardzo realnie, ale wszyscy wiedzieli jak mają zagrać swoje role. Wiedzieliśmy, że wszyscy muszą ze sobą współpracować i gdyby kiedykolwiek zdarzyła się naprawdę taka sytuacja, to jesteśmy do niej przygotowani. Wszystko poszło zgodnie z założonym planem,” – powiedział przedstawiciel kapitanatu Pan C. Hellebrandt.
Ponadto ujęcie terrorystów, zabezpieczenie terenu oraz ewakuacja pasażerów i załogi, było częścią regularnie przeprowadzonych ćwiczeń, do których są zobowiązane służby portowe, linie promowe, straż przybrzeżna i wszystkie inne jednostki operujące w rejonie portu. Zasady ISPS zostały wprowadzone po ataku terrorystycznym w roku 2011 i dotyczą wielu dziedzin i ośrodków transportu międzynarodowego. Porty regularnie co trzy lata przeprowadzają ćwiczenia z udziałem promów, a co 18 miesięcy są sprawdzane wewnętrzne procedury portowe zgodnie z wytycznymi, zawartymi w instrukcjach ISPS.
PromySkat