Pojazd, który trafił do popularnego szwedzkiego portu to Solaris Urbino 12 – w pełni elektryczny i ekologiczny autobus. Egzemplarz, który w ostatnich dniach znalazł się w Ystad, został w pełni przygotowany do zadań, jakie będzie realizował w porcie. Będzie on przede wszystkim woził wahadłowo pasażerów pomiędzy budynkiem terminala a promem. Znacząco różni się on od modeli miejskich. Znajduje się w nim bowiem więcej przestrzeni dla pasażerów, którzy podróżują „na stojąco”; jest też sporo miejsca na bagaże.
Dostarczony do Ystad autobus wyposażony jest w dwa napędy elektryczne oraz baterię o pojemności 58 kWh. Taka pojemność akumulatora w zupełności wystarczy ze względu na profil działalności autobusu, który będzie kursował na bardzo krótkim dystansie. Jego ładowanie będzie się odbywało głównie w godzinach nocnych.
Autobus wyposażony został w klimatyzację, monitoring oraz oświetlenie LED. Zamontowano też w nim specjalny system izolacji cieplnej, który w chłodne dni ma gwarantować pasażerom odpowiedni komfort, a jednocześnie ograniczyć zużycie energii w czasie niesprzyjającej pogody.
Port w Ystad jest kolejnym punktem na światowej mapie, gdzie będzie można spotkać autobus z logo polskiego producenta. Autobusy, trolejbusy i tramwaje Solaris, poza polskimi miastami, służą dziś.: w Atenach, Berlinie, Lipsku czy Dubaju. W tym roku firma została wprawdzie sprzedana hiszpańskiemu koncernowi CAF. Ale choć przedsiębiorstwo trafiło w nowe ręce, produkcja pojazdów Solaris pozostanie w Polsce.
Znajdujący się w Ystad port posiada stałe połączenia promowe z Polską. Do Świnoujścia kursują stąd promy Unity Line i Polferries.
Źródło: Ystad Hamn