Wystartowało nowe połączenie Brittany Ferries
Popularny francuski przewoźnik promowy wystartował z nowym serwisem, który połączył Rosslare oraz Bilbao. Nowe połączenie pomiędzy Irlandią a Hiszpanią zastąpiło trasę Cork-Santander, z którą armator wystartował w 2018 r., a którą ostatecznie postanowił skasować. Nowe połączenie będzie realizowane dwa razy w tygodniu (pierwszy rejs odbył się 28 lutego). To nie koniec nowości w rozkładzie bretońskiego przewoźnika. Pod koniec marca Brittany Ferries uruchomi sezonowy serwis Rosslare-Roscoff. Przewoźnik będzie wykonywał na tej trasie jeden kurs w tygodniu (po jednym w każdym kierunku).
Balearia startuje z konwersją kolejnego promu
Firma Balearia, która znana jest z przykładania dużej wagi do ekologicznych innowacji, rozpoczęła modernizację kolejnego ze swoich statków. Tym razem zmiana dotyczy jednostki Sicilia. Prom przejdzie konwersję, po której możliwe stanie się zasilanie go paliwem LNG. Prace nad dostosowaniem statku do systemu dual-fuel będą realizowane w portugalskiej stoczni West Sea Viana. Zgodnie z planem, mają one zająć ok. czterech miesięcy. Konwersja promu Sicilia jest kolejną z całej serii ekologicznych modernizacji realizowanych przez hiszpańskiego armatora. Wśród statków, które przeszły lub przejdą podobne zmiany zmiany, znajdują się też m.in.: Napoles, Abel Matutes, Bahama Mama czy Martin I Soler.
Stena Edda już na miejscu
Do Europy dotarł już kolejny nowy prom, który zasili flotę Stena Line. Jednostka przypłynęła z Chin 25 lutego – o jeden dzień wcześniej niż zakładał harmonogram. Po przejściu serii testów statek rozpocznie obsługę połączenia Belfast-Liverpool. Stanie się to w najbliższych tygodniach. Na Morzu Irlandzkim zastąpi prom Stena Lagan. Co ciekawe, załoga statku po przybyciu została poddana procedurom pod kątem zakażenia koronawirusem (prom został zbudowany w chińskich zakładach AVIC Weihai Shipyard). Stena Edda będzie kolejnym statkiem klasy E-Flexer, który będzie pływał dla Stena Line. Wcześniej na Morzu Irlandzkim zadebiutował ro-pax Stena Estrid.
Jaki był rok 2019 dla przewoźników?
Kolejni armatorzy publikują sprawozdania finansowe za ubiegły rok. Grupa Tallink utrzymała sprzedaż na poziomie z 2018 r., osiągając przychód 949,1 miliona euro (w 2018 – 949,7 mln euro). W minionym roku estoński przewoźnik odnotował zysk na poziomie 49,7 mln euro (wobec 40 mln w roku 2018) oraz wskaźnik EBITDA w wysokości 171,1 mln euro (w 2018 r. było to 142,8 mln euro). Spadek obrotów, ale wzrost wskaźnika EBITDA odnotowało też Finnlines. Firma zanotowała 574,8 miliona euro przychodów (to mniej o 15 milionów euro niż w 2018 r.) oraz wskaźnik EBITDA wynoszący 169,8 mln euro (166,4 mln euro w 2018 r.). Norweska firma Fjord 1 poinformowała zaś o uszczuplenia przychodów o 12 procent (2,72 miliarda koron norweskich) oraz wskaźnika EBITDA. Był on niższy o 232 miliony koron norweskich niż rok wcześniej – spadł do poziomu 819 milionów NOK.
Koronawirus pod specjalnym nadzorem
Koronawirus jest od tygodni na ustach wszystkich, a władze kolejnych krajów wdrażają procedury bezpieczeństwa, które mają ograniczyć jego rozprzestrzenianie się. Odnotowywane są też kolejne przypadki osób podróżujących promami, podejrzewanych o zakażenie patogenem. Tym razem objawy choroby COVID-19 wywołanej przez wirus stwierdzono u pasażerki podróżującej promem Cruise Olympia, należącym do Minoan Lines. Kobieta opuściła płynącą z Włoch jednostkę w greckim porcie Igumenitsa. Pacjentka została przetransportowana do szpitala, a statek popłynął dalej do portu docelowego w Patras. Tam służby zebrały szczegółowy wywiad od pozostałych pasażerów. Kabina, którą podróżowała kobieta podejrzana o zakażenie wirusem SARS-CoV-2, została poddana sterylizacji.
Źródła: rte.ie, Balearia. Tallink, Finnlines, Fjord1, Stena Line, The Irish News