Unikalna technologia membranowa, która została opracowana przez GTT, pozwala na szybkie bunkrowanie i bezpieczne korzystanie z niezwykle kłopotliwego paliwa, jakim jest LNG.
Głównymi zaletami tej rewolucyjnej technologii jest optymalizacja objętości zabunkrowanego LNG w stosunku do zajmowanej przestrzeni. Rozwiązania membranowe są łatwe do zainstalowania zarówno w konstrukcjach statków pierwotnie zasilanych LNG, jak również tych przebudowanych, co ogranicza czas i koszty instalacji. Również czas bunkrowania LNG w porcie podczas postoju jednostki jest krótszy niż przy standardowych zbiornikach zainstalowanych np. na promach Fjord Line czy Viking Grace.
Układ membranowy NO 96, który będzie zastosowany na promach Brittany Ferries, jest oparty na dwóch identycznych membranach i dwóch niezależnych warstwach izolacyjnych. Membrany są wykonane z inwaru (stopu niklu i żelaza z niewielkim dodatkiem chromu oraz węgla) o grubości 0,7mm. Inwar zapewnia wyjątkowo niski współczynnik skurczu termicznego, a tym samym zmniejsza naprężenia termiczne we wnętrzu zbiornika. Warstwa wewnętrzna utrzymująca ładunek LNG jest elastyczna: złożona z pasów o szerokości 500mm, ułożonych wzdłuż ścian zbiornika. Druga identyczna warstwa zapewnia 100% redundancji w przypadku wycieku ze strefy wewnętrznej zbiornika. Sama konstrukcja składa się z setek skrzynek wyprodukowanych ze sklejki i perlitu, co zapewnia dużą wytrzymałość oraz niski koszt wykonania zbiornika. Konstrukcje membranowe są bardzo bezpieczne ze względu na to, że membrany wewnętrzne są oddzielone i regularnie przedmuchiwane azotem, a integralność membrany jest ciągle monitorowana. Przykładowo, gdy nastąpi wyciek, następuje wykrycie węglowodoru w atmosferze azotu. Zbiorniki GTT są wyjątkowe również pod względem kształtów, a więc łatwo je wpasować w konstrukcję kadłuba promowego.
Obejrzyj film na temat budowy zbiorników membranowych TUTAJ >>>
PromySkat
źródło GTT France