Operatorzy, którzy mają w swojej flocie jednostki napędzane gazem LNG (gaz ziemny w postaci ciekłej) oraz ci, którzy zamierzają przystosować statki do tego paliwa, będą korzystać z upustów przez cztery lata. Zgodnie z decyzją, rabaty będą obowiązywać do końca grudnia 2018 r. Na największe oszczędności mogą w tej sytuacji liczyć właściciele statków, dla których ten szwedzki port stanowi regularną bazę.
Specjalny cennik, promujący ekologicznych armatorów, wejdzie w życie w tym samym czasie, gdy zaczną obowiązywać nowe regulacje, dotyczące emisji siarki. Zgodnie z przepisami zatwierdzonymi przez Międzynarodową Organizację Morską, od 1 stycznia 2015 r. w niektórych strefach (tzw. SECAs – skrót od Sulphur Emission Control Areas) po raz kolejny zostaną obniżone dopuszczalne limity emisji siarki. Nowe normy nakazują, by w wyznaczonych strefach, które funkcjonują m.in. na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym, emisja związków siarki nie przekraczała 0,1 procent. Oznacza to, że będą bardzo restrykcyjne w porównaniu z dopuszczalnymi normami, obowiązującymi w innych obszarach - poza strefami SECAs na większości mórz współczynnik ten wynosi 3,5 procent.
Stosowanie paliwa LNG pozwala na całkowite wyeliminowanie związków siarki, a także na redukcję emisji azotu o 85-90 procent oraz dwutlenku węgla o 25 procent. Koncepcja opracowana przez władze portu w Göteborgu, przewidująca obniżenie opłat portowych dla statków zasilanych LNG, ma właśnie motywować operatorów do przestawienia się na ekologiczne rozwiązania.
Pomysł znacznych upustów to kolejne z udogodnień przewidzianych dla właścicieli statków napędzanych gazem LNG. Już wcześniej pojawiły się informacje o rozbudowie infrastruktury do tankowania tego rodzaju paliwa. Odpowiednie instalacje mają się pojawić niedługo w norweskim porcie Risavika w pobliżu Stavanger. Będą jej używały promy należące do Fjord Line (do korzystania z LNG przystosowane są dwie nowe jednostki znajdujące się we flocie Fjord Line: M/S Stavangerfjord i M/S Bergensfjord).
Zgodnie z przewidywaniami analityków, rynek paliw LNG ma wzrosnąć w ciągu najbliższych 11 lat aż o 3700 procent. W tym samym czasie, wraz z pojawianiem się jednostek napędzanych tym rodzajem paliwa, przybywać ma instalacji przystosowanej do zaopatrywania statków w LNG. Ich budowa ma być częściowo finansowana dzięki środkom pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej. Odpowiednia infrastruktura ma się docelowo pojawić w 139 największych portach w Europie.
PromySkat
źródło: Port Goteborg / PromySkat