Ma być ekologicznie i oszczędnie. Rozwiązanie zastosowane właśnie przez Stena Line przy współpracy z wieloma innymi podmiotami ma przynieść korzyści wszystkim. System, na wdrożenie którego się zdecydowano, pozwala bowiem na ogrzewanie statku za pomocą znajdującej się na lądzie sieci ciepłowniczej. Oczywiście będzie on działać tylko wtedy, gdy jednostka będzie zacumowana w porcie.
Rozwiązanie na razie będzie stosowane tylko w porcie w Göteborgu, gdzie pojawiła się odpowiednia infrastruktura. Na nabrzeżu w Göteborgu pojawił się m.in. zasobnik wyposażony w wymiennik ciepła oraz rury, które podłącza się bezpośrednio do statku, gdy jest zacumowany. Prom Stena Danica wyposażony jest zaś w cztery wymienniki ciepła.
Zachwytu z uruchomienia patentu nie kryją przedstawiciele Stena Line.
„Stena Line działa z determinacją, by stworzyć przyszłość przyjaznej środowisku żegludze i znajduje się w światowej czołówce na tym polu” – powiedział Carl Johan Hagman, szef Stena Line. „Dziś w centrum Göteborga możemy prowadzić działalność z minimalnym wpływem na środowisko”.
Projekt, który zrealizowano w Göteborgu to pierwsza inicjatywa, w ramach której statek znajdujący się w służbie i wykorzystywany do obsługi regularnych połączeń, podłączony został do miejskiej sieci ciepłowniczej. Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu emisja związków węgla w mieście zostanie zmniejszona o ok. 500 ton rocznie. To tyle, ile rocznie emituje 256 pojazdów osobowych. Standardowo w ciągu roku Stena Danica zużywa tyle energii grzewczej, ile potrzeba do ogrzania 260 domów.
Nowatorski system został wdrożony dzięki kooperacji Stena Line, władz miasta w Göteborgu oraz przedsiębiorstwa energetyki cieplnej Göteborg Energi.
Początkowe plany zakładały, że pierwszym statkiem, który ogrzewany będzie z lądu, stanie się Stena Carisma. Nie miała ona jednak odpowiedniego wyposażenia, niezbędnego do przeprowadzenia eksperymentu. Dlatego zdecydowano się na jednostkę Stena Danica. Jeśli próby z jej udziałem przebiegną pomyślnie, kolejnym statkiem, który będzie korzystał z naziemnej sieci ciepłowniczej podczas postoju w porcie, stanie się Stena Jutlandica.
Zastosowanie przyłączy miejskich do ogrzewania swoich statków to nie jedyne rewolucyjne rozwiązanie, na jakie w ostatnim czasie zdecydowała się Stena Line. Już niedługo do Gdańska trafi prom Stena Germanica, który po przeprowadzeniu modyfikacji stanie się pierwszym, dużym promem, na którym podczas planowych rejsów wykorzystywane będzie alternatywne paliwo w postaci metanolu.
PromySkat
Źródło: Sjofarts Tidningen. GP