Polferries
Polferries
02.06.2015

Procedura prywatyzacji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej została przerwana

Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej została wstrzymana. Media polskie i zagraniczne poinformowały, że Ministerstwo Skarbu Państwa wycofało się ze sprzedaży akcji PŻB. W tej sytuacji coraz bardziej prawdopodobny staje się wariant powstania Polskiej Grupy Promowej.

 

Decyzja o wstrzymaniu sprzedaży znajdujących się w rękach Skarbu Państwa akcji PŻB zapadła 1 czerwca. Resort poinformował o niej oficjalnie we wtorek, 2 czerwca. To oznacza koniec trwającego od wielu miesięcy i toczącego się na wielu poziomach sporu, podczas którego argumentami wymieniali się zwolennicy i przeciwnicy prywatyzacji. Rząd skorzystał ze specjalnej klauzuli, która pozwalała mu w dowolnym momencie toczących się negocjacji przerwać procedurę.

 

„MSP skoncentruje się na analizie możliwości wdrożenia innej ścieżki rozwoju spółki, uwzględniającej wykorzystanie kontrolowanych przez Skarb Państwa aktywów promowych” - poinformowało Ministerstwo Skarbu w cytowanym przez Polską Agencję Prasową oświadczeniu.

 

Zdaniem komentatorów, ogłoszona przez ministra skarbu decyzja może oznaczać zupełnie nowe otwarcie. Coraz więcej wskazuje na to, że powstanie Polska Grupa Promowa - inicjatywa która będzie skupiać Polską Żeglugę Bałtycką, Polską Żeglugę Morską oraz najmłodszego polskiego operatora promowego – firmę Unity Line. Powstała już koncepcja powołania do życia takiego podmiotu, a odpowiedni projekt znajduje się w Ministerstwie Skarbu.

 

Już wcześniej wiceminister skarbu Rafał Baniak sygnalizował, że rynek przepraw promowych w obszarze, w którym funkcjonuje PŻB, charakteryzuje się wielkim potencjałem i już dziś regularnie odnotowuje olbrzymie wzrosty. Ponadto PŻB znajduje się obecnie w bardzo dobrej sytuacji. W ubiegłym roku firma zarobiła 40 milionów złotych. Obecnie armator dysponuje trzema promami, które kursują pomiędzy Polską a Skandynawią. Najnowszy z nich, kupiony niedawno prom Mazovia, przechodzi właśnie modernizację w Szczecinie.

 

Starania, których celem była sprzedaż przez Skarb Państwa udziałów w PŻB, trwają od 2009 r., choć analitycy wskazują, że pierwsze próby były dokonywane już pod koniec lat 90., a w sumie przed rozpoczęciem ostatniej procedury można było mówić już o pięciu zakończonych fiaskiem podejściach. W ostatniej szóstej próbie, która – jak się okazuje – także nie dojdzie do skutku, do końca w grze pozostawały: DFDS, TT-Line i Finnlines.

 

 

PromySkat

 

 

Źródło: PAP, Radio Koszalin


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060