Wolę uruchomienia nowego połączenia wyrazili niedawno włodarze miast w Polsce i na Litwie. Prezydent Szczecina Piotr Krzystek oraz Judita Simonavičiūtė – zastępca mera Kłajpedy podpisali niedawno dokument o odnowie współpracy partnerskiej pomiędzy Szczecinem a Kłajpedą. Zawarte porozumienie ma stanowić m.in. fundament pod ustanowienie nowej linii promowej.
Zgodnie z założeniami, regularne kursy miałyby się rozpocząć w ciągu roku lub najbliższych dwóch lat. Jak zauważa Piotr Krzystek, stworzenie połączenia byłoby olbrzymim sukcesem. Wśród atutów związanych z jego uruchomieniem wymienia odciążenie dróg. Pojazdy ciężarowe, które przemieszczają się pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią Europy, a dla których Polska jest krajem tranzytowym, mogłyby skorzystać z transportu drogą morską.
Pojawienie się nowego połączenia promowego wpłynęłoby też na różnorodność oferty tych przewozów z Polski. Jak zauważono, obecnie regularne linie łączą północ z południem. Połączenie Świnoujście-Kłajpeda, czyli wschód-zachód – zdaniem sygnatariuszy porozumienia – byłoby równie interesujące.
Polska posiadała już w przeszłości połączenie promowe z Litwą. Od lutego 2005 r. pomiędzy Gdańskiem a Kłajpedą przez krótki czas pływał prom należący do DFDS. Połączenie towarowo-pasażerskie realizowano promem Kaunas.
PromySkat
Źródło: Gospodarka Morska