Prom, który otrzymał nazwę Seasight, będzie miał 40 metrów długości i 15 metrów szerokości. Będzie mógł zabrać na pokład 400 pasażerów. Zastosowana zostanie w nim technologia hybrydowa. Prom będzie pływał dzięki wykorzystaniu w nim baterii, ale w razie konieczności będzie też możliwe użycie napędu diesla. Seasight będzie rozwijał prędkość 10 węzłów, czyli ok. 18 kilometrów na godzinę.
Prom zostanie wyposażony w rozwiązania, które zostaną dostarczone przez firmę ABB. Chodzi tu m.in. o system DC Grid, który służy do kontroli przepływu energii pomiędzy silnikiem diesla, śmigłem a stacją ładowania. DC Grid pozwala na przechowywanie energii, a także na jej przesyłanie do baterii podczas ładowania. Jednostka będzie poddawana ładowaniu podczas każdego postoju pomiędzy kolejnymi rejsami.
Statek będzie przewoził pasażerów pomiędzy Flåm a Gudvangen (32 kilometry), wzdłuż znajdującego się na liście światowego dziedzictwa UNESCO fiordu Nærøyfjord na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Dzięki zastosowaniu baterii pasażerowie będą mogli rozkoszować się niezwykłymi krajobrazami w kompletnej ciszy.
Regularne rejsy mają się rozpocząć już w maju 2016 r. W ciągu roku Seasight będzie wykonywał ok. 700 rejsów.
„Norwegia jest wiodącym krajem pod względem promów pasażerskich zasilanych energią elektryczną. W skali globalnej zasilanie bateriami i technologia hybrydowa zyskują na znaczeniu w sektorze morskim. Jesteśmy zachwyceni, że należymy do czołówki tego procesu” - powiedział Sindre Saetre z ABB.
W tym roku w Norwegii zaczął kursować pierwszy w pełni elektryczny prom samochodowy, który obsługuje trasę Lavik-Oppedal. Jest to wielokrotnie nagradzany Ampere, czyli jednostka ZeroCat™ 120. Już dziś rozważane jest uruchomienie promów elektrycznych na wielu innych trasach w Norwegii, m.in. na liniach Anda-Lote oraz Mortavika-Arsvågen.
PromySkat
Źródło: The Maritime Executive