Koncept powstał przy uwzględnieniu nowych regulacji w norweskich przepisach, które zakładają docelowo całkowitą eliminację szkodliwych związków.
„Wartsila jest w pełni zaangażowana w rozwój projektów statków, produktów wykorzystywanych w żegludze czy zintegrowanych rozwiązań, które stanowią istotny wkład, gdy chodzi o redukcję wpływu żeglugi na środowisko” - powiedział Riku-Pekka Häg z Wärtsilä Marine Solutions. „Nowy projekt jest kolejnym przykładem tego zorientowania się na problem. Dzięki umożliwieniu całkowitej eliminacji emisji zanieczyszczeń, wierzymy, że znów czynnie będziemy mogli przyczynić się do ochrony środowiska morskiego”.
Wartsila zwraca uwagę, że w tej chwili kilka krajów pracuje nad zmianą regulacji. Stają się one coraz bardziej restrykcyjne. Głównym celem nowych przepisów jest właśnie redukcja emisji. Przedstawiciele Wartsila chcieli to dodatkowo pogodzić z wysoką efektywnością energetyczną. Dlatego podczas badań ściśle współpracowali ze sobą przedstawiciele różnych działów – zarówno inżynierowie zajmujący się projektowaniem statków, jak i specjaliści od automatyki oraz elektryki.
Koncepcja zakłada, że nowy prom zapewni wysoką efektywność energetyczną dzięki niewielkiemu oporowi, zarówno pod, jak i nad linią wody. Przewidywane są dwa warianty – wykorzystanie do napędzenia promu jedynie baterii. W takim wypadku poziom emisji spalin zostałby ograniczony o 100 procent. W drugim wariancie zastosowany miałby być system hybrydowy, wykorzystujący baterie oraz paliwo LNG bądź biopaliwo. W takiej sytuacji poziom emisji zostałby ograniczony o 50 procent.
W projekcie uwzględniony został nowy opracowany przez koncern Wartsila system indukcyjnego ładowania, który nie wymaga wykorzystania kabli. Ładowanie może się rozpocząć natychmiast, gdy statek zamelduje się porcie docelowym.
Przedstawiciele Wartsila poinformowali, że przewidywane jest zbudowanie całej serii promów, mogących zabrać na pokład od 60 do 120 pojazdów, które będzie można błyskawicznie załadować oraz rozładować. Poinformowano, że niektóre z rozwiązań, jakie zostały opracowane podczas tworzenia konceptu, będzie można wykorzystać częściowo na istniejących już promach.
PromySkat
Źródło: Wartsila