O śmiałej wizji inżynierów z Wärtsilä informowaliśmy niedawno na łamach PromySkat przy okazji pojawienia się nowatorskiego konceptu zaprezentowanego przez fiński koncern. Przewiduje on powstanie nowoczesnych promów wahadłowych, które będą ekologiczne, a dodatkowo ich konstrukcja ma oferować wysoką efektywność energetyczną. Co ciekawe, w projekcie uwzględniony został nowy opracowany przez koncern Wartsila system indukcyjnego ładowania, który nie wymaga wykorzystania kabli. Ładowanie może się rozpocząć natychmiast, gdy statek zamelduje się w porcie docelowym.
Wärtsilä oraz Cavotec podpisały właśnie umowę, na mocy której prowadzić będą współpracę przy rozwoju systemu bezprzewodowego ładowania akumulatorów w promach napędzanych energią elektryczną. Będzie on zintegrowany z systemem automatycznego cumowania. Całość mogłaby zostać wykorzystana na promach zaprojektowanych właśnie przez fińskie przedsiębiorstwo. Cały system posiada mnóstwo zalet, które dają mu znaczącą przewagę nad konwencjonalnymi rozwiązaniami.
Bezprzewodowe ładowania oznacza brak konieczność stosowania jakichkolwiek połączeń kablowych pomiędzy jednostką a nabrzeżem. Daje możliwość szybkiego i bezpiecznego podłączenia oraz rozłączenia. Oczywiście brak stałego połączenia powoduje, że nie ma konieczności utrzymania i konserwacji tradycyjnych kabli. Wyeliminowane zostaje również ryzyko uszkodzenia łącza przez wodę morską, lód czy śnieg. Będzie on też znacznie wydajniejszy od podobnych rozwiązań stosowanych w motoryzacji.
System opracowany przez Cavotec, który pozwala na automatyzację procesu cumowania statków przy pomocy stacji próżniowych, eliminuje zaś konieczność używania lin cumowniczych. Cały proces jest sterowany zdalnie. Umocowanie statku, a potem jego odcumowanie może zostać dzięki temu skrócone do sekund.
„W ostatnich latach bezprzewodowe ładowanie zostało wprowadzone w samochodach, autobusach oraz pociągach. Wärtsilä sprawiła, że teraz stanie się to możliwe dla statków” - powiedział Peter Rogers z Wärtsilä Marine Solutions. „Umowa z Cavotec sprawi, że technologia ta zostanie dostarczona jako zintegrowany system ładowania oraz cumowania”.
Przedstawiciele obu firm wierzą, że rozwijany przez nich system będzie miał wpływ na przyszłość branży morskiej oraz na uczynienie żeglugi jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska.
PromySkat
Źródło: Wärtsilä