Jednostka Celine, której budowa zakończyła się w tym roku, należy do CLdN Ro-Ro (Cobelfret Ferries) – specjalizującego się w przewozach towarowych armatora z Luksemburga. Najnowszy nabytek tego przewoźnika to zbudowany w Korei Południowej gigant (powstał w zakładach Hyundai Mipo), który ma 234 metry długości, 38 metrów szerokości i dysponuje linią ładunkową o długości 8 tysięcy metrów. Czyni to z niego największy na świecie statek tego typu, dedykowany do obsługi krótkich tras. Przeznaczony jest m.in. do przewozu naczep i ładunków ponadgabarytowych. Może przewozić też pojazdy ciężarowe wraz z kierowcami (max. 12). Charakteryzuje się też nietypową jak na taką jednostkę architekturą, która upodabnia ją bardziej do samochodowców niż statków ro-ro.
Statek będzie kursował pomiędzy Rotterdamem oraz belgijskim Zeebrugge a stolicą Irlandii. Komentatorzy zwracają uwagę, że będzie to największy statek, jaki kiedykolwiek kursował na trasie do Dublina – jest dużo większy od jednostek, które zawijają do tego portu, czyli należącego do Irish Ferries promu Ulysess, który obsługuje rejsy do Holyhead czy promu Stena Adventurer.
Uruchomienie tak dużej jednostki na trasach z/do Dublina ma istotne znaczenie z kilku powodów. To m.in. rosnąca wielkość przeładunku w irlandzkim porcie. W ciągu ostatnich pięciu lat udało się tam osiągnąć aż 30-procentowy wzrost. Władze portu prognozują również, że po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej to port w Dublinie będzie obsługiwał wiele nowych połączeń z Europą kontynentalną.
W stolicy Irlandii wciąż trwają prace, które mają lepiej przygotować port do obsługi tego typu jednostek. Powinny one zostać zakończone w marcu 2018 r.
Statek Celine to tylko jeden z nowych statków, które wzmocnią w najbliższym czasie flotę CLdN. Już wkrótce dołączy do niej m.in. siostrzana jednostka. Ma się to stać w ciągu najbliższych miesięcy.
PromySkat
Źródło: CLdN