Niedawno na łamach PromySkat informowaliśmy o innowacyjnych projekcie, który wdrażany jest właśnie w Stena Line, a który ma pomóc armatorowi w ograniczeniu kosztów. Redukcja ta ma być możliwa dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Przedstawiciele Stena Line oraz firmy Hitachi, która jest partnerem całej operacji, zdradzili, w jaki sposób będzie działał cały mechanizm.
Założenie jest takie, że oparty na sztucznej inteligencji model, który wdrażany jest w ramach pilotażowego programu, będzie wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu.
„Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie - czego nie dałoby się wykonać ręcznie” – powiedział Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line.
Model ten testowany jest na promie Stena Scandinavica. Nadzoruje go kapitan Jan Sjöström, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line.
„Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy” - powiedział kapitan Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica. „Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi.
Partnerem technologicznym całego projektu jest firma Hitachi, która dostarcza armatorowi stosowne rozwiązania.
„Jesteśmy dumni, że możemy pracować ze Stena Line przy wdrażaniu technologii sztucznej inteligencji, co przyniesie korzyści zarówno firmie, jak i środowisku” - powiedział Ram Ramachander, dyrektor ds. digitalizacji w Hitachi Europe Ltd. „Przyjmujemy podejście polegające na współtworzeniu. Dzięki temu mamy z jednej strony wiedzę branżową, a z drugiej dane oraz technologię AI. Przez to Hitachi i Stena Line były w stanie pokazać, w jaki sposób digitalizacja może doprowadzić do uzyskania wyższej efektywności poprzez zoptymalizowanie istniejących zasobów”.
Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5% rocznie. Już pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line. Miałoby się to stać do 2021 roku.
Źródło: Stena Line