European Endeavour – bo o nim mowa – to statek typu ro-pax, który firma P&O Ferries eksploatowała na trasie Dublin-Liverpool. Spekulacje na temat jego sprzedaży pojawiały się w ostatnich tygodniach, a teraz zostały potwierdzone.
Statek już od jakiegoś czasu przebywa w suchym doku w stoczni Cammell Laird w Birkenhead i już nie powróci na obsługiwaną do niedawna trasę, łączącą Irlandię oraz Anglię. W przyszłym miesiącu prom trafi w ręce innego armatora. Zgodnie z zaprezentowanymi planami, nowy właściciel będzie korzystał z jednostki na trasie Helsinki-Tallinn, wykorzystując ją głównie do przewozu frachtu. Statek będzie obsługiwał połączenie pod fińską banderą. Uruchomienie serwisu wpłynie na dalsze zwiększenie konkurencji na rynku przewozów pomiędzy stolicami Finlandii i Estonii.
Połączenie Dublin-Liverpool będzie w dalszym ciągu obsługiwane przez jednostkę Mistral, która początkowo miała pełnić funkcję zastępstwa w czasie pobytu European Endeavour w stoczni. Rejsy wykonywane przez prom towarowy Mistral będą uzupełnieniem dla operacji realizowanych przez jednostki Norbay i Norbank.
Przedstawiciele P&O Ferries przyznali, że zmiany we flocie, gdy chodzi o obsługę połączeń na Morzu Irlandzkim i zastąpienie promu typu ro-pax jednostką typowo towarową, pozwolą przewoźnikowi lepiej dostosować się do potrzeb rynku.
European Endeavour został zbudowany w 2000 r. Statek ma 180 metrów długości, a na pokładzie może pomieścić do 300 pasażerów oraz 80 pojazdów ciężarowych.
Źródło: P&O Ferries