Cześć właścicieli promów (DFDS Seaways, Color Line, Scandlines, TT Line, Stena Line) inwestuje w nowe ekologiczne rozwiązania, pozwalające spełniać wymogi niskiej zawartości siarki w paliwie. Duża grupa armatorów przygląda się i wyczekuje nadejścia tej zmiany, tylko nieliczni (Viking Line, Fjord Line) zdecydowali się na budowę nowych jednostek zasilanych ekologicznym paliwem LNG.
W roku 2007 polski armator PŻM, operujący pod marką Unity Line na połączeniach ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga, podpisał ze Stocznią Szczecińską umowę na budowę dwóch promów klasy ro-pax Piast i Patria. Według postanowień kontraktu, pierwszy z promów miał być gotowy na jesień 2010 roku, a drugi na wiosnę 2011. Wartość zamówienia umowy opiewała na kwotę ponad 200 mln USD. Niestety ogłoszenie upadłości przez stocznię przekreśliło te plany.
Pod koniec roku 2013, PŻM rozesłało do polskich stoczni zapytanie, w którym proszą o ofertę na budowę dwóch bliźniaczych jednostek zasilanych skroplonym gazem. W mediach rozpoczęła się dyskusja, jaka polska stocznia potencjalnie byłaby w stanie wykonać takie zamówienie, bo wyraźną intencją PŻM jest budowa tych jednostek przez polskiego wykonawcę. Budowa promów zasilanych ekologicznym paliwem byłaby korzystna pod kątem trwającej budowy terminalu LNG w porcie w Świnoujściu.
Niewątpliwie projekty promów powinny ulec aktualizacji przed rozpoczęciem budowy, tym bardziej, jeżeli zostanie zatwierdzona koncepcja zasilania promów ekologicznym paliwem. Promy Piast i Patria w/g projektu miały być o długości 207 metrów oraz posiadać 3000m linii ładunkowej, przeznaczonej dla transportu 200 pojazdów ciężarowych i 344 pasażerów.
Operator Unity Line jest strategicznym partnerem PromySkat, obecnie świadczy usługi transportu cargo i pasażerów w relacji Polska - Szwecja. Unity Line dysponuje 7 promami klasy ro-pax: Polonia, Skania, Wolin, Galileusz, Śniadecki, Gryf i Kopernik.
PromySkat