Informację o nadchodzącej zmianie potwierdził w ostatnich dniach serwis „Ship & Bunker”, powołując się na dane towarzystwa Lloyd's Register. W piątek podano komunikat, zgodnie z którym prom ro-pax Stena Germanica zostanie przez brytyjskie towarzystwo klasyfikowany, a cały proces przebudowy, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rozpocznie się jeszcze w styczniu.
Jak wynika z najnowszych informacji, modernizacja powinna rozpocząć się 28 stycznia. Zakończenie wszystkich prac w stoczni „Remontowa” planowane jest w ciągu 45 dni.
Lloyd's Register poinformował, że już wykonał wstępne testy z wykorzystaniem odpowiednio zmodyfikowanego silnika Wärtsilä, napędzanego metanolem. Jest to jednostka napędowa podobna do tej, która będzie funkcjonować na promie Stena Germanica.
„Przeprowadziliśmy trwające trzy dni testy z wykorzystaniem zmodyfikowanego silnika w laboratorium R&D. Wszystko po to, żeby zrozumieć wydajność silnika, gdy pracuje z wykorzystaniem metanolu” - powiedział Roberto Constantino. „Choć przeprowadzony test został wykonany z wykorzystaniem silnika podobnego do tych czterech, które zainstalowane są na statku, to silnik ten miał mniej cylindrów”.
Po zakończeniu modernizacji, gdy prom Stena Germanica, będzie napędzany silnikiem typu dual-fuel, emisja związków siarki zostanie zredukowana o 99 procent, związków azotu skurczy się o 60 procent, a cząstek stałych o 95 procent. O 25 procent zmniejszy się też emisja dwutlenku węgla.
„Emisja związana ze stosowaniem metanolu jest porównywalna z LNG, ale wymagania dotyczące obsługi i infrastruktury są znacznie niższe” - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający Stena Line.
Jeśli cała operacja zostanie zakończona sukcesem, Stena Line przeprowadzi podobną operację także na pozostałych swoich statkach. Już wcześniej armator zapowiedział, że zmiany mogą dotyczyć nawet 40 promów. Szacuje się, że dostosowanie promu Stena Germanica do zasilania metanolem, będzie kosztować ok. 22 milionów euro.
Wykorzystanie paliwa alternatywnego w postaci metanolu stanowi reakcję jednego z największych operatorów promowych na świecie na nowe przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2015 r. i nakładają na właścicieli statków obowiązek zredukowania emisji związków siarki do 0,1 procent. Nowa dyrektywa obowiązuje w strefach SECAs (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zalicza się m.in. obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.
PromySkat
Źródło: Ship & Bunker, Lloyd's Register