Zamówiony przez pochodzącego z Hiszpanii armatora silnik to nowoczesna jednostka Bergen C26:33 L6 AG, wyprodukowana przez koncern Rolls-Royce. Producent silników podpisał właśnie stosowną umowę o współpracy z hiszpańską firmą Gas Natural Fenosa, która jest wiodącą w Hiszpanii firmą z sektora energetycznego. Dzięki podpisanej umowie Abel Matutes stanie się wkrótce pierwszym w Hiszpanii promem z silnikiem zasilanym czystym gazem. Porozumienie sprawi, że wyprodukowany przez Rolls-Royce silnik spalający ten rodzaj paliwa pojawi się po raz pierwszy na statku z europejską banderą, wykonującym operacje poza wodami Norwegii.
„To kamień milowy, który uczyni nas pionierami w wykorzystaniu naturalnego gazu na promach. Poza redukcją emisji CO2 o 40 procent pozwoli też na ograniczenie kosztów paliwa. Abel Matutes może zaś w przyszłości znaleźć się na trasie, która znajduje się w strefie ECA” - powiedział Adolfo Utor, prezes grupy Baleària.
Wyprodukowany przez Rolls-Royce silnik pomocniczy Bergen C26:33 L6 AG, który zostanie zainstalowany na promie Abel Matutes, pozwoli m.in. na redukcję emisji zanieczyszczeń podczas postoju promu w Barcelonie lub porcie Palma de Mallorca. Zostanie zintegrowany z istniejącymi już na statku generatorami prądu. Będzie on mógł być podłączony do lądowej infrastruktury dostarczającej gaz albo zainstalowanych na statku zbiorników. Będzie wykorzystywany nie tylko podczas postojów, ale także podczas manewrów wejścia statku do portu oraz jego wyjścia.
Prace przygotowawcze do montażu silnika mają się rozpocząć lada moment. Właściwe prace zaczną się jeszcze w tym roku, podczas postoju promu Abel Matutes w suchym doku. Wszystkie działania związane z integracją nowego silnika mają się zakończyć przed końcem przyszłego roku.
Prom Abel Matutes został zbudowany w 2010 r. Jednostka ma 190 metrów długości i może zabrać na pokład 850 pasażerów i 247 pojazdów. Statek ma 2 235 metrów linii ładunkowej.
PromySkat
Źródło: Rolls-Royce