Obiekt mieszczący się na Nabrzeżu Obrońców Westerplatte przy ulicy mjr. Henryka Sucharskiego 70, którego infrastruktura już od 9 maja będzie służyć zarówno pasażerom, jak i podmiotom, które zajmują się przewozem ładunków cargo, ma za sobą burzliwą historię. Choć zbudowany został w 2002 r., nie był do tej pory nadmiernie eksploatowany. Przez ostatnie lata wykorzystywany był tylko doraźnie. Teraz ma się to zmienić, a o atutach nowej lokalizacji mają się wkrótce przekonać pasażerowie, którzy będą korzystać z regularnego połączenia promowego Gdańsk-Nynäshamn, oferowanego przez Polferries.
Dzięki przeniesieniu przystani promowej z Nabrzeża Ziółkowskiego, gdzie przy ul. Przemysłowej 1 umiejscowiona jest Baza Promowa PŻB, do nowego miejsca, zyskać mają wszyscy. Sporym atutem nowego terminalu jest jego położenie. Za sprawą mostu wantowego jest on znakomicie skomunikowany z trasą Gdańsk-Warszawa. Prowadzone obecnie inwestycje infrastrukturalne mają zaowocować jeszcze lepszą jego dostępnością. Chodzi tu przede wszystkim o Trasę Sucharskiego wraz ze znajdującym się w jej ciągu tunelem pod Martwą Wisłą. Pozwoli ona na jeszcze lepsze połączenie terminalu z nowo wybudowaną południową obwodnicą Gdańska.
Terminal Westerplatte to aż trzy stanowiska statkowe oraz możliwość obsługi jednostek o długości do 225 metrów. Baza Promowa PŻB przy Nabrzeżu Ziółkowskiego, która została przekazana do użytku Polskiej Żegludze Bałtyckiej w 1977 r., oferowała pod tym względem znacznie mniejsze możliwości. Długość eksploatacyjna nabrzeża wynosi tam 175 metrów.
Terminal Promowy Westerplatte pozwala na obsługę nawet 1 miliona pasażerów rocznie, a także przeładunek od 180-400 tysięcy samochodów osobowych oraz od 150-350 pojazdów ciężarowych rocznie. Pasażerowie będą mieli do swojej dyspozycji nowoczesny dworzec o powierzchni 2050 metrów kwadratowych.
W sumie Terminal Promowy Westerplatte to aż 72 tysiące metrów kwadratowych powierzchni, obejmującej m.in. plac manewrowo-składowy (19 900 metrów kwadratowych), mogący pomieścić do 1100 pojazdów osobowych, oraz plac postojowy (10 700 metrów kwadratowych), który może przyjąć 375 pojazdów osobowych.
Terminal Promowy Westerplatte został oddany do użytku już w 2002 r. Zbudowano go na potrzeby duńskiego przewoźnika – firmy DFDS Seaways. Służył on pasażerom oraz klientom frachtowym, którzy korzystali z połączenia Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Po roku funkcjonowania połączenie zostało jednak najpierw zawieszone, a potem zlikwidowane. Od września 2004 r. DFDS realizowało stamtąd połączenia towarowe z Kopenhagą i Göteborgiem, a od lutego 2005 r. próbowano także z połączeniem do Kłajpedy. Połączenie towarowo-pasażerskie DFDS realizowano promem Kaunas.
Teraz dla Terminalu Promowego Westerplatte otwiera się nowy rozdział. Co ciekawe, wraz ze zmianą terminalu, Polferries zacznie wykonywać połączenia do Nynäshamn promem Wawel, który zastąpi dotychczasową Scandinavię. Wawel obsługiwał do tej pory linię Świnoujście-Ystad i zostanie zastąpiony przez pozyskany niedawno przez Polską Żeglugę Bałtycką prom Mazovia.
Czy oprócz statków w barwach Polferries Terminal Promowy Westerplatte będzie przyjmował w przyszłości regularnie też promy należące do innych armatorów? Taki scenariusz nie jest wykluczony. Terminal przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte jest terminalem otwartym, co oznacza, że będzie mógł też obsługiwać połączenia oferowane przez innych operatorów.
PromySkat
Źródło: Port of Gdańsk, polferries.pl