Choć do realizacji zapowiadanego w przeszłości wielokrotnie projektu droga jeszcze daleka, już teraz pojawiają się głosy krytykujące ewentualną inwestycję bądź całkowicie negujące jej sens. Przedstawiciele firmy Hurtigruten poinformowali właśnie, że nawet jeśli tunel powstanie, to nie zamierzają z niego korzystać. Uważają, że jego eksploatacja rodziłaby znacznie więcej zagrożeń dla pokonujących go statków niż okrążenie półwyspu Stad. A przypomnijmy, że jednym z argumentów, który podają zwolennicy budowy tunelu jest właśnie zwiększenie bezpieczeństwa statków, które pokonując drogę wokół półwyspu, nie tylko nadrabiają mil, ale również narażają się na żeglugę w bardzo złych warunkach atmosferycznych.
Wątpliwości armatorów wzbudza sposób, w jaki miałaby być prowadzona akcja ratownicza w przypadku zagrożeń - pożaru statku albo pojawienia się dymu.
„Obawiamy się np. o kwestię ewentualnej ewakuacji pasażerów ze statku, który przepływa przez tunel. Nie dostrzegamy sposobu, w jaki sprzęt ratowniczy, łodzie ratunkowe czy inne statki miałby zostać użyte w tunelu” - powiedział Rune Thomas Ege z firmy Hurtigruten.
Nie jest to jedyna w ostatnim czasie niekorzystna informacja dla ambitnego projektu. Wcześniej pojawił się problem ze środkami, które zarezerwowane były na rozpoczęcie inwestycji. Wyliczono również, że budowa tunelu będzie znacznie bardziej kosztowna niż prognozowano na początku. Rząd zapowiedział, że będzie szukał sposobu finansowania tunelu w późniejszym czasie. W budżecie na 2019 r. nie znalazły się żadne pieniądze na ten cel.
Firmą, która ogłosiła, że będzie korzystać z tunelu, o ile ten w ogóle powstanie, jest Havila Kystruten – konkurent Hurtigruten.
Tunel, który miałby zostać wydrążony na półwyspie Stad, w północno-zachodniej części kraju, miałby mieć 36 metrów wysokości i 26 metrów szerokości, pozwalając na żeglugę naprawdę dużym jednostkom. Jego długość wynosiłaby ok. 1,7 kilometra. Zgodnie z założeniami, „przecinałaby” półwysep w najwęższym miejscu. Jak zauważyli wcześniej urzędnicy, byłby to pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel dla statków o takim rozmiarze.
Źródło: kystverket.no, Hurtigruten