Brytyjski rząd zabezpiecza się na wypadek opuszczenia Unii Europejskiej bez zawarcia stosownej umowy ze Wspólnotą, tzw. twardy brexit albo no deal brexit. Jednym z obszarów, o który obawiają się władze Wielkiej Brytanii, jest transport. Aby ograniczyć ryzyko blokady lub ograniczenia dostaw brytyjskie władze porozumiały się z trzema armatorami, którzy realizować będą dostawy do brytyjskich portów.
Teraz firma Eurotunnel zgłasza zastrzeżenia dotyczące zawartego porozumienia. Jak wyjaśnili jej przedstawiciele, kontrakt z trzema przewoźnikami został zawarty z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji.
„Z wielkim niepokojem przeczytaliśmy w prasie o umowach pomiędzy Rządem Jej Królewskiej Mości a operatorami promowymi o wartości sięgającej 107 milionów funtów, mających zapewnić dodatkowe możliwości rynkowe, nawet gdy porozumienie zostanie osiągnięte” - napisał Jacques Gounon z firmy Eurotunnel w liście skierowanym do brytyjskiego Ministerstwa Transportu. „Muszę zwrócić uwagę na zniekształcające i naruszające zasady konkurencji konsekwencje, które niesie ze sobą taka umowa”.
Jak wyjaśnił Gounon, władze nie wzięły pod uwagę możliwości oparcia się również na transporcie kolejowym i opcji wprowadzenia dodatkowego pociągu towarowego. Zaznaczył też, że firma Eurotunnel byłaby gotowa zaoferować podobne warunki przy tej samej przepustowości.
Trzy umowy zawarte w ostatnich tygodniach pomiędzy rządem a armatorami mają umożliwić zwiększenie powierzchni ładunkowej na trasach do Portsmouth, Plymouth oraz Poole. Potencjał przewozowy przez kanał La Manche ma się dzięki temu zwiększyć o 10 procent - to równowartość ok. 4 tysięcy pojazdów ciężarowych tygodniowo.
Największym beneficjentem porozumienia zawartego z brytyjskim Ministerstwem Transportu jest DFDS. Duński przewoźnik podpisał umowę wartą 47,3 miliona funtów; umowa zawarta przez Brittany Ferries warta jest 46,3 miliona funtów, a Seaborne Freight – 13,8 miliona funtów. Łączna wartość podpisanych kontraktów przekracza 100 milionów funtów.
Eurotunnel jest częścią grupy Getlink (do niedawna grupa Eurotunnel), która skupia kilka marek, m.in.: Eurotunnel, Eurotunnel Le Shuttle, Eurotunnel Le Shuttle Freight czy ElecLink.
Źródło: Eurotunnel, Financial Times