Francja szuka operatora promowego dla popularnej trasy
Władze francuskiego departamentu Manche (w regionie Normandia) pilnie poszukują operatora promowego, który od przyszłego roku zacznie obsługiwać połączenia pomiędzy północnym zachodem Francji a Wyspami Normandzkimi. Jest to pokłosie wygasającej umowy na przewozy w tym regionie, realizowaną przez Manche Iles Express. Dotychczasowy przewoźnik obecny jest na tej trasie od 2005 r. Nowa umowa miałaby wejść w życie w kwietniu 2022 r.
Armas odebrał nowy prom
Hiszpańska Naviera Armas już wkrótce udostępni swój nowy prom. Przewoźnik specjalizujący się w obsłudze połączeń na Wyspy Kanaryjskie oficjalnie odebrał swój nowy katamaran od firmy Incat Tasmania. To 111-metrowy statek, który będzie pływać pod nazwą Volcan de Taidia. Jest to siostrzana jednostka znanego z floty Naviera Armas promu Volcán de Tagoro, zbudowanego w 2019 r. Tym samym flota przewoźnika powiększyła się do 11 statków. Volcan de Taidia może przyjąć na pokład 1200 pasażerów, dysponuje pasem ładunkowym o długości 595 m, a dodatkowo może pomieścić 219 pojazdów osobowych (lub 419 w sytuacji, gdy przewozi wyłącznie pojazdy osobowe). Nowy statek rozpoczął już podróż w kierunku Wysp Kanaryjskich. "Jesteśmy podekscytowani, że mamy już tę siostrzaną jednostkę promu Volcán de Tagoro, którego niesamowita wydajność i korzyści wzniosły jakość transportu morskiego na najwyższy poziom" – powiedział Antonio Armas z Naviera Armas.
Pomimo przeszkód, DFDS zbuduje prom na wodór
Unia Europejska odrzuciła wniosek DFDS o dofinansowanie projektu budowy ekologicznego promu zasilanego wodorem. Duński armator nie porzuca jednak swoich planów. Przewoźnik poinformował, że wraz z odmową wsparcia w ramach Funduszu Innowacyjnego (do wydania z tej puli jest ok. 10 mld euro), prom zostanie zaprojektowany i zbudowany w ramach współpracy z wieloma partnerami. Już teraz, poza DFDS, w projekt zaangażowane są takie firmy, jak: ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd's Register czy Knud E. Hansen. Pierwotnie armator zakładał, że nowoczesny prom wejdzie na trasę już w 2027 r. i będzie woził pasażerów oraz fracht pomiędzy Oslo, Kopenhagą i Frederikshavn. Wstępne plany mówiły o statku, który przyjmie na pokład 1800 pasażerów, 380 pojazdów osobowych oraz 120 pojazdów ciężarowych.
Stena Line i port Frederikshavn z ważnym porozumieniem
Popularny szwedzki armator oraz lokalni urzędnicy i władze portu Frederikshavn zawarły istotne porozumienie, zgodnie z którym przewoźnik przed końcem bieżącej dekady ma zacząć obsługiwać połączenia z duńskim miastem dwiema jednostkami bezemisyjnymi. Dzięki temu połączenie Goteborg-Frederikshavn stanie się pierwszą na świecie trasą tego typu (długość trasy, wielkość statków wyznaczonych do obsługi serwisu), obsługiwaną statkami zero-emission. Do obsługi połączeń wyznaczone zostaną promy elektryczne typu Stena Elektra, których koncept Stena Line zaprezentowała już wcześniej. "Mamy ambicję, by wieść prym w zakresie rozwoju żeglugi bezemisyjnej i zrównoważonego transportu na morzu. To dlatego inwestujemy w nowe technologie i różne paliwa alternatywne" – powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.
Przetasowania we flocie DFDS
Firma DFDS wprowadza kilka zmian w swojej flocie. Dotyczą one m.in. trasy Rosslare-Dunkierka. Armator poinformował, że na tej popularnej linii prom Kerry zostanie zastąpiony przez ro-pax Regina Seaways (do tej pory obecny na trasie Kilonia-Kłajpeda). Statek Kerry z kolei zostaje przesunięty na Morze Bałtyckie, gdzie dołączy on do jednostek Optima Seaways oraz Patria Seaways. Wspólnie będą obsługiwać trasę Kłajpeda-Karslhamn. Przetasowania będą miały wpływ na rozkład rejsów na trasach z/do Irlandii. Jak tłumaczy armator, stanie się on bardziej korzystny dla klientów korzystających z przepraw w tym regionie.
Innowacyjna usługa na rynku transportowym
Firmy transportowe oraz ich klienci coraz śmielej korzystają z nowatorskich rozwiązań, które z jednej strony pozwalają na obniżanie kosztów i zwiększenie efektywności, a z drugiej - umożliwiają szybko pozyskać zaufanego kontrahenta. Jednym z rozwiązań łączących wszystkie te atuty jest platforma T-BASE, która pozwala na podjęcie współpracy spedytorom oraz firmom transportowym. Jest to bardzo prosty i intuicyjny serwis, który jest swoistym "miejscem spotkań" i umożliwia załatwienie wszystkiego w jednym miejscu. Spedytor rejestruje ładunek, następnie przewoźnicy dokonują wyceny, a spedytor dokonuje wyboru najkorzystniejszej dla siebie oferty. Wszystko odbywa się ekspresowo. O atutach korzystania z takiego systemu można się przekonać, klikając w ten LINK.
Tunel do Świnoujścia wydrążony
Jedna z ważnych inwestycji infrastrukturalnych, realizowanych w Polsce, osiągnęła kolejny kamień milowy. Chodzi o budowę tunelu pod Świną. Drążąca go maszyna przedostała się już do ściany odbiorczej na wyspie Wolin. W najbliższym czasie prowadzony będzie demontaż maszyny TBM; rozpoczną się też prace związane z wykończeniem tunelu – ułożona zostanie płyta, na której znajdzie się jezdnia i rozpocznie się wyposażanie tunelu w niezbędne instalacje. Całość ma być gotowa za rok. Tunel pod Świną wpłynie na znaczące usprawnienie komunikacji z wyspą Uznam. To bardzo ważna inwestycja nie tylko dla turystów podróżujących w sezonie po Pomorzu Zachodnim, ale też dla branży logistycznej i transportowej. Tunel będzie miał blisko 1800 m, co czyni z niego najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Wartość inwestycji to ponad 900 mln PLN. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: Manche Iles Express, DFDS, Naviera Armas, Incat, Stena Line, SKAT Transport