Hansa
Hansa
01.08.2022

Przegląd promowy 31/2022, a w nim m.in. o nowym bezpośrednim połączeniu pomiędzy ważnymi portami

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowych promach dla P&O Ferries, które będą pływać na trasie Dover-Calais. Znamy ich nazwy.

 

Norled zamawia dwa ekologiczne promy

Norweski Norled nie ustaje w modernizacji swojej floty, czyniąc ją z roku na rok coraz bardziej przyjazną środowisku. Armator zamówił właśnie dwa nowe promy elektryczne, które po zakończeniu budowy będą pływać na nowej trasie Bodø-Ytne-Gildeskål-Varean. Norled uzyskał koncesję na obsługę tej trasy od 1 stycznia 2024 r. Nowe jednostki zero-emission zostaną zbudowane w stoczni Brødrne. Każdy z nich będzie miał ponad 40 m długości. Norled to jedna z największych w Norwegii firm promowych. Obecnie posiada flotę 80 statków. Przedsiębiorstwo znane jest na całym świecie z wdrożenia pierwszego na świecie w pełni elektrycznego promu. Norled zatrudnia 1000 pracowników, a jej roczne obroty przekraczają 2 miliardy koron norweskich.

 

Kolejny nowy prom P&O Ferries zwodowany

Do przeprowadzenia pozostało jeszcze wiele prac, ale kolejny kamień milowy został właśnie osiągnięty. W stoczni Guangzhou Shipyard International zwodowano właśnie konstrukcję kolejnego nowego statku, który dołączy do floty P&O Ferries. To dwukierunkowa jednostka powstająca z myślą o obsłudze trasy Calais-Dover. Będzie to statek hybrydowy, który w momencie oddania do eksploatacji będzie największym na świecie promem dwukierunkowym. Na jego pokładzie pomieści się 1500 pasażerów, a pas ładunkowy dla pojazdów ciężarowych będzie miał długość 2800 metrów. P&O Liberte – bo takie imię będzie nosił – dołączy do floty P&O Ferries pod koniec 2023 r. Pół roku wcześniej kursowanie rozpocząć powinien ro-pax P&O Pioneer, czyli siostrzana jednostka P&O Liberte.

 

Tallink wyczarteruje dwa promy

W najbliższym czasie grupa Tallink wyczarteruje do Holandii dwa swoje promy. Pierwszą jednostką będzie Silja Europa (statek wykorzystywany do obsługi połączenia Tallinn-Helsinki), która od 20 sierpnia br. będzie pełnić funkcję tymczasowego miejsca zakwaterowania dla osób poszukujących azylu w Holandii. Umowa zawarta pomiędzy estońskim armatorem a organizacją Slaapschepen Public będzie obowiązywać przez siedem miesięcy. W umowie zawarto opcję przedłużenia wypożyczenia o kolejne trzy miesiące. Na tej samej zasadzie do Holandii trafi prom Galaxy, który służy na trasie Turku-Sztokholm. Tu umowa będzie obowiązywać przez taki sam okres, ale zacznie ona obowiązywać od 20 września br.

 

DFDS przejmuje firmę z branży logistycznej

Duńska firma DFDS słynie z wielu rynkowych akwizycji, które wpływają na wzmocnienie jej potencjału. Tym razem potentat przejął irlandzką firmę z branży logistycznej - Lucey Transport Logistics z siedzibą w Dublinie, gdzie znajduje się też jej centrum logistyczne. Irlandzki przewoźnik zatrudnia 240 pracowników i ma flotę składającą się z 70 ciągników siodłowych oraz 400 naczep. Jego roczne obroty przekraczają 30 mln euro. Jak wyjaśnili przedstawiciele DFDS, zakup Lucey Transport Logistics pozwoli na poprawienie oferty na irlandzkim rynku, a także na uzupełnienie funkcjonujących już teraz rozwiązań o charakterze międzynarodowym.

 

Problemy z nowymi pracownikami w branży promowej?

Nie od dziś wiadomo, że z poważnymi problemami dotyczącymi braków kadrowych boryka się w całej Europie branża logistyczna. Ale te same kłopoty mogą wkrótce dotknąć także żeglugi. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez Danske Rederier, ośmiu na dziesięciu dyrektorów z duńskich firm reprezentujących tę branżę planuje w najbliższym czasie zatrudnić nowych pracowników. Zdają sobie jednak sprawę, że może to być poważne wyzwanie. „Mógłbym zatrudnić 50 nowych pracowników choćby jutro, gdyby tacy się znaleźli” - powiedział Carsten Jensen z Molslinjen. Aż połowa z ankietowanych, którzy planują w ciągu roku zwiększyć zatrudnienie, obawia się problemów ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. „Interesy idą naprawdę świetnie. Znajdujemy się w naprawdę dobrym okresie, ale osiągamy już górną granicę, gdy chodzi o wydolność aktualnej kadry i jeśli na nie spojrzymy, to okaże się, że musimy sięgnąć po więcej” - dodał Jensen.

 

PromySKAT umacnia swoja ofertę. Nowe bezpośrednie połączenie pomiędzy ważnymi portami

Do grona partnerów PromySKAT dołączył nowy armator. To Hansa Destination – firma będąca częścią ważnego rynkowego gracza, Rederi AB Gotland, do którego należy też popularna marka Destination Gotland. Współpraca z kolejnym operatorem promowym oznacza, że możemy zaoferować klientom PromySKAT nowe możliwości. Nasi klienci mogą od niedawna korzystać z nowego, bezpośredniego połączenia pomiędzy Niemcami a Szwecją. Za pośrednictwem naszego serwisu można teraz rezerwować przeprawy na trasie Rostock-Nynashamn. Rederi AB Gotland to armator z olbrzymim doświadczeniem i bogatą tradycją. Korzenie tej firmy sięgają 1865 r., co czyni z niej najstarsze w Szwecji przedsiębiorstwo żeglugowe, oferujące rejsy pasażerskie.

 

Trudności w ruchu przez La Manche. Kierowcy chcą zmian

Zatory drogowe i trudności w przeprawie przez kanał La Manche to coś, do czego kierowcy ciężarówek zdążyli się już przyzwyczaić. Niektórym z nich trudno jednak przywyknąć do warunków, które panują, gdy trzeba spędzić czasami kilkadziesiąt godzin w oczekiwaniu na przeprawę. Stąd też pomysł wprowadzenia radykalnych zmian, które w podobnych sytuacjach mogłyby ucywilizować czekanie. Z inicjatywą stworzenia specjalnej strefy, wyposażonej w odpowiednie zaplecze sanitarne, wystąpili właśnie przedstawiciele Brytyjskiego Stowarzyszenia Transportu Drogowego (RHA). Taki obszar byłby administrowany przez policję i służby drogowe. RHA zaapelowało już m.in. do rządu i policji z prośbą o ustosunkowanie się do tego pomysłu i wskazanie miejsca mogącego pełnić rolę takiego bufora, który powinien znaleźć się w okolicach ciągu drogi M20 prowadzącej do portu Dover. Ten właśnie szlak jest najczęściej paraliżowany w chwili wystąpienia jakichkolwiek utrudnień. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Norled, P&O Ferries, Tallink, Danske Rederier, DFDS, PromySKAT


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060