W Wielkiej Brytanii powstaną wkrótce instalacje służące do magazynowania oraz dystrybucji gazu ciekłego LNG. Zgodnie z zapowiedziami, pierwszym portem na Wyspach, w którym zostanie stworzona odpowiednia infrastruktura, jest Portsmouth. Inwestycja stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie kolejnych operatorów na gaz LNG.
Międzynarodowy Port Portsmouth na południu Anglii rozpoczął już przygotowania do budowy odpowiedniej stacji. Jego władze współpracują ściśle z Lloyd's Register – grupą, która świadczy m.in. usługi w zakresie doradztwa inżynieryjnego. W porcie przeprowadzane są pierwsze ekspertyzy. Na ich podstawie przygotowana zostanie specyfikacja techniczna oraz procedury bezpieczeństwa.
Inwestycje w taką infrastrukturę są koniecznością. Kolejni armatorzy rozbudowują bowiem swoją flotę o jednostki, które napędzane są gazem LNG. W 2016 r. pierwsze takie statki pojawią się we flocie Brittany Ferries – francuskiego przewoźnika promowego, dla którego połączenia z Portsmouth stanowią podstawę oferty.
„Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na LNG, porty zastanawiają się, w jaki sposób bezpiecznie rozwinąć usługi związane z przechowywaniem gazu ciekłego” – powiedział Leonidas Karistios z Lloyd's Register. „Przede wszystkim musi to być bezpieczne, a port w Portsmouth dba o to, by zapewnić, że mają właściwe i bezpieczne podejście”.
Przedstawiciele Lloyd's Register, którzy pracować będą przy projekcie, zamierzają wykorzystać swoje doświadczenie zdobyte podczas realizacji podobnego projektu w Singapurze. Dzięki temu powstać ma baza, która będzie gotowa do zaopatrywania w paliwo LNG promów oraz statków w żegludze bliskiego zasięgu. Ale zastosowane rozwiązania mają być też przygotowane na to, by w dalszej perspektywie zaoferować paliwo dużym jednostkom oceanicznym.
„Wraz ze zmianami regulacji, które dotyczą norm emisji, stało się jasne, że w przyszłości więcej statków będzie napędzanych LNG. Aby zabezpieczyć port i zaspokoić potrzeby naszych klientów, Międzynarodowy Port Portsmouth musi zyskać możliwość zaoferowania takiej infrastruktury” – powiedział Kalvin Baugh, przedstawiciel portu.
Według ekspertów, w najbliższych latach będziemy obserwować stały wzrost udziału LNG w rynku paliw. Szacuje się, że do 2025 r. rynek tego rodzaju ekologicznego paliwa urośnie aż o 3700 procent. Już teraz niektóre porty, które mają możliwość zaopatrywania statków w paliwo LNG, zapowiadają wprowadzenie ulg w opłatach portowych dla jednostek zasilanych gazem ziemnym w postaci ciekłej. Ofertę taką przygotował niedawno m.in. szwedzki port w Göteborgu.
PromySkat
Źródło: Ship & Bunker