Należąca do szwedzkiego armatora jednostka dostosowywana jest jeszcze w gdańskiej stoczni „Remontowa” do nowego rodzaju paliwa. Choć statek dopiero zacznie wykonywać kursy przy wykorzystaniu ekologicznego i ekonomicznego metanolu, przedstawiciele Stena Line już dziś odbierają gratulacje za innowacyjność. Podczas tegorocznej konferencji Green Ship Technology, która niedawno odbyła się w Kopenhadze, armator otrzymał wyróżnienie za nowatorski projekt.
„Jesteśmy oczywiście zachwyceni, że podczas tegorocznej edycji nagród GST jury uznało nasz projekt za zwycięski. To projekt ważny zarówno dla nas jako firmy, jak i dla całej branży. W dłuższej perspektywie potrzebujemy bowiem zrównoważonych paliw alternatywnych, aby pozostać konkurencyjnym” - wyjaśnił Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający w Stena Line.
Modernizacja promu Stena Germanica pochłonie 22 miliony euro. Gdy operacja zakończy się sukcesem, do zasilania tym rodzajem paliwa zostaną też przystosowane inne promy znajdujące się we flocie Stena Line. Zastosowanie metanolu pozwoli na ograniczenie emisji szkodliwych związków – związków siarki o 99 procent, tlenków azotu (NOx) – o 60 procent, cząstek stałych – o 95 procent, a dwutlenku węgla – o 25 procent w porównaniu z konwencjonalnym paliwem.
Wykorzystanie paliwa alternatywnego w postaci metanolu stanowi reakcję jednego z największych operatorów promowych na świecie na nowe przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2015 r. i nakładają na właścicieli statków obowiązek zredukowania emisji związków siarki do 0,1 procent. Nowa dyrektywa obowiązuje w strefach SECAs (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zalicza się m.in. obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.
PromySkat
Źródło: Green Ship Technology