Władze szwedzkiego portu przygotowały przepisy we współpracy z przedstawicielami portu w Rotterdamie oraz Szwedzką Agencją Transportu. Są to pierwsze wprowadzone w Szwecji normy dotyczące bunkrowania LNG. Ujęte zostały w nich m.in. kwestie dotyczące stref bezpieczeństwa, warunków pogodowych oraz innych aspektów związanych z przyjmowaniem paliwa.
Wprowadzenie przepisów zbiegło się w czasie z uruchomieniem infrastruktury służącej do zaopatrywania statków w to ekologiczne paliwo. Pojawiła się ona w terminalach cargo.
„Mocno wierzymy, że LNG jest okrętowym paliwem przyszłości. Nowe przepisy odegrają kluczową rolę w nadaniu rozpędu naszemu regionowi” - powiedział Dan-Erik Andersson, wiceprezes portu. „Od przyszłego roku spodziewamy się wizyt statków napędzanych LNG jeden albo dwa razy w tygodniu. Wiele z nich skorzysta z możliwości bunkrowania w Göteborgu”.
Władze szwedzkiego portu zapowiedziały współpracę z portem w Rotterdamie w zakresie promowania LNG jako alternatywnego, ekologicznego paliwa. Już w ubiegłym roku port w Göteborgu opracował system zniżek dla przewoźników, którzy opierają swój rozwój na ekologicznych rozwiązaniach. Statki zasilane alternatywnym paliwem LNG skorzystają z obniżonej taryfy opłat. Ich oszczędności w tym zakresie sięgnąć mogą nawet 30 procent. Na największe oszczędności mogą w tej sytuacji liczyć właściciele statków, dla których ten szwedzki port stanowi regularną bazę.
Stosowanie paliwa LNG pozwala na całkowite wyeliminowanie związków siarki, a także na redukcję emisji azotu o 85-90 procent oraz dwutlenku węgla o 25 procent. Koncepcja opracowana przez władze portu w Göteborgu, przewidująca obniżenie opłat portowych dla statków zasilanych LNG, ma właśnie motywować operatorów do przestawienia się na ekologiczne rozwiązania.
PromySkat
Źródło: Port of Gothenburg