Proces budowy statku, którego budowa rozpoczęła się w połowie 2017 r. w gdyńskiej stoczni Crist, wchodzi w kolejną fazę. Podjęto decyzję, że pakiety baterii dla 70-metrowego promu dostarczy firma ABB. Będą to akumulatory o pojemności 3 tysięcy kWh. Dzięki temu jednostka przez większość czasu będzie mogła się poruszać, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Generatory diesla będą pełniły na jednostce funkcję wyłącznie pomocniczą, np. w czasie trudnych warunków atmosferycznych, gdy zapotrzebowanie na energię jest większe.
„Wybór technologii ABB dla jednostki obsługującej tak trudną trasę, gdzie głębokość jest czasami ograniczona do 4,5 metrów, a fale mogą sięgać 3,5 metra, stanowi nowy test wydajności dla baterii zainstalowanych na statku” - przyznał Juha Koskela z ABB Marine & Ports.
Uzupełnianie energii w bateriach będzie się odbywało w czasie postoju w każdym z portów. Taki cykl będzie jednorazowo trwał ok. 30 minut.
Firma ABB odpowiada także za dostawę wielu innych systemów dla powstającego w Polsce promu, m.in.: system zarządzania mocą i energią (PEMS), system kontroli magazynowania energii (ESCS), a także narzędzia służące do zdalnego monitorowania instrumentów promu oraz analizy danych, ułatwiających obsługę techniczną.
Statek powstaje dla Vegagerðin (Islandzki Urząd Transportu Drogowego). Będzie miał on blisko 70 metrów długości i ok. 15 metrów długości. Jednostka pomieści do 540 pasażerów (w zależności od pory roku). Po zakończeniu inwestycji, prom wejdzie na trasę Landeyjahöfn-Vestmannaeyjar. Przeprawa na tej trasie zajmować będzie ok. 45 minut. Rocznie statek będzie wykonywał na trasie Landeyjahöfn-Vestmannaeyjar ok. 3600 kursów.
Dostawa jednostki nastąpi w tym roku. Ma ona zastąpić zbudowany w 1992 r. prom Herjólfur w ramach rozwijanego na Islandii modelu promocji transportu elektrycznego.
PromySkat
Źródło: ABB