29 marca br. był dniem zapowiadanego opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. Jak wiadomo, akt ten jeszcze nie nastąpił, ale brytyjski rząd już wcześniej zabezpieczył się na wypadek brexitu w wariancie tzw. no deal, czyli bez umowy. Na początku tego roku tamtejsze władze dogadały się z kilkoma przewoźnikami (DFDS, Brittany Ferries oraz Seaborne Freight) w sprawie zagwarantowania ciągłości dostaw po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię.
Choć termin ten został przesunięty, a negocjacje dotyczące brexitu z Unią Europejską wciąż trwają, sygnatariusze porozumienia już zaczęli wypełniać warunki kontraktu. 29 marca o 23:00 w pierwszy rejs – w ramach realizacji postanowień z umowy – wyruszył prom należący do DFDS.
„Dziś o 23-ej startują nasze dodatkowe rejsy” - przypomniał w ostatni piątek Gert Jakobsen z DFDS. „To oznacza, że nasze promy będą wykonywać nadprogramowe rejsy w obu kierunkach na trzech naszych trasach: Felixstowe-Rotterdam, Immingham-Rotterdam oraz Immingham-Cuxhaven”.
Duński przewoźnik podpisał z brytyjskim Ministerstwem Transportu umowę wartą 47,3 miliona funtów.
W tym samym czasie realizację rejsów w ramach podobnej umowy, zawartej z brytyjskim władzami, rozpoczęło Brittany Ferries. Pierwszy dodatkowy statek wyruszył w piątek o 8:00 z Portsmouth do Hawru. Jak poinformował francuski przewoźnik, informacja o opóźnieniu brexitu nadeszła zbyt późno, by można było anulować dodatkowe, zakontraktowane przeprawy. Umowa zawarta przez Brittany Ferries warta jest 46,3 miliona funtów. Dodatkowe rejsy Brittany Ferries zaplanowało też na trasach: Poole-Cherbourg oraz Plymouth-Roscoff.
Dodatkowe rejsy miała wykonywać również firma Seaborne Freight, z którą umowa została jednak zerwana ze względu na trudności z wykonaniem postanowień kontraktu.
Ze względu na opóźnienie brexitu oraz fakt, że brytyjskie władze nie korzystają na razie z zarezerwowanej przestrzeni, dodatkowa powierzchnia ładunkowa oferowana jest na otwartym rynku.
Porozumienia zawarte przez rząd z armatorami miały zagwarantować przede wszystkim bezpieczeństwo dostaw kluczowych artykułów: szczepionek, lekarstw, mieszanek mlecznych dla niemowląt czy artykułów chemicznych dla przemysłu.
Negocjacje dotyczące brexitu wciąż trwają, a komentatorzy nie potrafią na razie przedstawić jednolitego scenariusza, dotyczącego procesu opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. Cały czas prawdopodobny jest wariant, że Wielka Brytania opuści unijne struktury bez zawarcia porozumienia, tzw. no deal brexit. Takie rozstrzygnięcie grozi potężnym chaosem, a realizacji takiego scenariusza mogłaby nastąpić już 12 kwietnia.
Źródło: DFDS, Brittany Ferries, BBC