W ramach rozpoczętych działań w Ystad powstaną m.in. dwa nabrzeża i falochron. Pogłębione zostaną też baseny portowe i pojawi się zaplecze pozwalające na bunkrowanie LNG. Prace mają potrwać do końca przyszłego roku.
Całość prowadzona jest w ramach projektu „Połączenie morskie Świnoujście – Ystad: poprawa ładowności i bunkrowanie LNG”. Liderem inicjatywy, którego ogólnym założeniem jest poprawa przepustowości na trasie Ystad-Świnoujście, jest gmina Ystad. Wśród członków konsorcjum związanego z projektem są także: Port Ystad oraz firmy Polskie LNG, GAZ System i Polferries. Inwestycja to oczywiście szansa na dalszy rozwój ważnego korytarza transportowego pomiędzy Polską a Skandynawią.
W inauguracji udział wzięli politycy i przedstawiciele biznesu. Obecni byli: reprezentująca lokalny samorząd Kristina Bendz, a także – z ramienia Polski - Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Grzegorz Witkowski, który podkreślił znaczenie inwestycji dla wzmocnienia współpracy transbałtyckiej oraz rozwoju transportu pomiędzy Polską a Szwecją, którego istotnym składnikiem jest port w Ystad.
Uczestnictwo przedstawiciela polskich władz nie może dziwić, bo początek budowy w Ystad to także ważna chwila dla polskiego transportu i polskich przewoźników – Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Zwłaszcza że drugi z tych graczy planuje w ramach inwestycji w projekt „połączenie morskie Świnoujście – Ystad: poprawa ładowności i bunkrowanie LNG” wprowadzić w niedalekiej przyszłości nowoczesny prom LNG.
Inwestycja związana z rozbudową portu Ystad otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wartość całego projektu, związanego z modernizacją infrastruktury, wyniesie ok. 1,35 miliarda koron szwedzkich. Unijne dofinansowanie wyniesie 350 milionów SEK.
Źródło: Ystad Hamn, swinoujskie.info, Gospodarka Morska