W szeregach tej inicjatywy znajdują się firmy: DFDS, Aker Solutions, Equinor, Kværner oraz Grieg Star, a liderem projektu jest Wärtsilä. Wszystkie one skupiły się w ramach projektu nazwanego Zero Emission Energy Distribution at Sea (ZEEDS), które postawiło przed sobą kilka zadań. Wierzą, że działając wspólnie, szybciej uda się wdrożyć mechanizmy, które doprowadzą do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, a tym samym jeszcze szybciej osiągnąć cele wyznaczone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
„Partnerzy skupieni wokół ZEEDS zdają sobie sprawę z tego, że przejście na czyste paliwa wymaga wspólnego działania. Wierzymy, że zwracając baczną uwagę na kwestie takie jak: dostawy, przechowywanie oraz łańcuch dystrybucyjny, możemy przyspieszyć przejście na czystsze paliwo morskie” - wyjaśnił Cato Espero z firmy Wärtsilä.
Przedstawiciele projektu czekają na włączenie się do inicjatywy kolejnych podmiotów, a także na wsparcie ze strony administracji na szczeblu rządowym. Swoje pomysły oraz zarys działań zamierzają przedstawić w czasie tegorocznej, zaplanowanej na czerwiec konferencji Nor-Shipping.
Szacuje się, że żegluga odpowiada dziś za 3 procent globalnej emisji CO2. IMO chce, by poziom emisji, za jaką odpowiada żegluga, został do 2050 r. zredukowany o 50 procent.
Źródło: Freightweek, ZEEDS