Dobra znajoma popłynie do Irlandii
DFDS ujawniło, że doskonale znany z Morza Bałtyckiego prom Optima Seaways będzie trzecią z jednostek obsługujących połączenie Dunkierka-Rosslare. 186-metrowy statek czasowo (na razie na jeden miesiąc) dołączył w ten sposób do statków Visby i Kerry, które wyczarterowane zostały przez duńskiego operatora na okoliczność uruchomienia nowego serwisu łączącego Francję oraz Irlandię. DFDS zdecydowało się na zaoferowanie tej trasy ze względu na brexit oraz przedłużające się negocjacje dotyczące umowy handlowej, jaką docelowo zawrzeć mają Wielką Brytanią oraz Unia Europejska. Nowy serwis w ofercie DFDS będzie realizowany od początku przyszłego roku aż sześć razy w tygodniu. Znana z obsługi połączenia Kłajpeda-Karlshamn Optima Seaways może przyjąć na pokład 324 pasażerów i dysponuje pasem ładunkowym o długości 2238 m.
Nowy prom dla Samsø Rederi przekazany
Duński operator promowy cieszy się już z dostawy nowego promu. Szybki katamaran zbudowany w chińskiej stoczni Afai Southern został oficjalnie przekazany do Samsø Rederi. Teraz czeka go długa droga z Dalekiego Wschodu do Europy. W Danii ma się pojawić w lutym 2021 r, a zgodnie z planami już w kwietniu 2021 r. statek Lilleøre ma rozpocząć obsługę połączenia pomiędzy Sælvig na wyspie Samsø a Aarhus. Obecnie w Danii trwają ostatnie prace nad rozkładem rejsów w tej relacji. Będzie to już kolejne próba związana z uruchomieniem promu na tej linii. Wiele osób oczekuje na reaktywację trasy z niecierpliwością. Katamaran zapewni szybki i bezpieczny transport 296 pasażerom. Będzie rozwijał prędkość 29,5 węzła (55 km/h).
Ujawniono nowe nazwy dwóch promów Stena Line
Dwa należące do Stena Line jednostki ro-pax, które po przejściu modernizacji w tureckiej stoczni, rozpoczną obsługę połączenia Windawa (Ventspils)-Nynäshamn, zmieniają swoje nazwy. Znane dotychczas jako Stena Lagan i Stena Mersey po przeniesieniu z Morza Irlandzkiego (obsługiwały tam serwis Belfast-Liverpool) na Bałtyk będą nosić imiona Stena Scandica oraz Stena Baltica. "Nowe nazwy statków korespondują z naszym skandynawskim dziedzictwem, a także regionem, gdzie obie jednostki będą teraz wykonywać operacje" - powiedział Johan Edelman ze Stena Line. Po opuszczeniu stoczni Sedef, gdzie trwa ich remont, każdy z promów będzie o 36 m dłuższy, co przełoży się na większą o o 30 proc. powierzchnię ładunkową.
Nowy gracz na rynku przepraw promowych
Ponte Ferries – tak nazywa się nowy przewoźnik (spółka joint venture utworzona przez kilku przedsiębiorców), który zadebiutuje wkrótce na europejskich wodach. Firma zamierza uruchomić połączenie pomiędzy Maltą a Sycylią. Będzie ono obsługiwane przez pozyskaną do tego celu jednostkę Bonanza Express, która do tej pory pływała w barwach Fred. Olsen Express. Zbudowany w 1999 r. katamaran po przejęciu przez nowego armatora zmieni nie tylko szaty, ale też imię. Trasę Wielki Port (Malta)-Augusta (Sycylia) pokonywać będzie pod nazwą Artemis. Nowy armator wystartuje ze swoim połączeniem latem przyszłego roku.
Kolejny nowy prom dla BC Ferries zwodowany w Polsce
W gdańskich zakładach Remontowa Shipbuilding zwodowano nową jednostkę dla BC Ferries. Jest to kolejny z serii nowoczesnych promów typu Salish dla tego operatora. W sobotniej (19 grudnia) uroczystości udział wzięli przedstawiciele władz gdańskiej stoczni, a także wysłannicy armatora oraz towarzystwa klasyfikacyjnego (Lloyd's Register). Zwodowany w Gdańsku dwukierunkowy statek zasilany jest ekologicznym paliwem LNG. Ma 107 metrów długości, a na jego pokładzie zmieści się 600 pasażerów oraz 138 pojazdów osobowych. Do floty BC Ferries dołączy w przyszłym roku. To już kolejny prom, który powstał w Polsce dla kanadyjskiego armatora. W gdańskiej stoczni zbudowane zostały też trzy wcześniejsze jednostki serii Salish.
Źródła: BC Ferries, Remontowa Shipbulding, OSK Group, Stena Line, Ponte Ferries