Ekologiczna rewolucja u duńskiego przewoźnika
Dwa pływające w barwach Fanølinjen promy zwiastują kolejny etap ekologicznej transformacji, która ma miejsce w Danii. Fenja i Menja – bo o tych statkach mowa – staną się pierwszymi w tym kraju promami, które zasilane będą ekologicznym biopaliwem. Jednostki będą korzystać z paliwa HVO, czyli tzw. uwodornionego oleju roślinnego. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania będą one emitować o 90 proc. CO2 mniej niż ma to miejsce przy wykorzystaniu konwencjonalnego paliwa. Pierwsze testy, w trakcie których statki będą częściowo napędzane HVO, mają miejsce już teraz. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jesienią wykorzystanie paliwa HVO zostanie znacząco zwiększone. Należąca do Molslinjen linia Fanølinjen ma być pierwszą, na której docelowo będzie stosowane wyłącznie biopaliwo lub czysta energia elektryczna. Przypomnijmy, że już wkrótce na linii na wyspę Fanø zadebiutuje elektryczny statek Grotte. Jak szacucje operator, poziom emisji przez statki obsługujące wyspę zostanie ograniczony o 96 proc.
Max będzie zaopatrywany energią z wybrzeża
To nie koniec przyjaznych środowisku zmian w Danii. Popularny katamaran Max, który na co dzień pływa na Bornholm, będzie zasilany energią elektryczną pochodzącą z wybrzeża podczas postojów w porcie Rønne. Zwiastuje to wiele pozytywnych zmian dla otoczenia. Po pierwsze prom nie będzie korzystał podczas postojów z generatorów Diesla, a to oznacza nie tylko ograniczenie poziomu emisji szkodliwych dla środowiska związków, ale dodatkowo wiąże się ze zmniejszeniem hałasu. Plany wprowadzenia technologii „cold ironing” w przypadku tego popularnego promu dużych prędkości funkcjonowały od dawna, ale z powodu pandemii nie udało się ich wdrożyć wcześniej.
Rozwiązania ABB dla nowego promu Tallink
Oczekiwany z niecierpliwością nowoczesny prom MyStar, który wkrótce stanie się dumą grupy Tallink, również będzie korzystał z system „cold ironing”. Już teraz trwają przygotowania do wdrożenia tego rozwiązania. Niezbędne elementy infrastruktury zostaną dostarczone przez grupę ABB. Nawet w czasie nocnych postojów zainstalowane w Port of Tallinn źródło zasilania pozwoli pokryć w całości zapotrzebowanie promu na energię. Skorzysta na tym również nowoczesny i eksploatowany od kilku lat przez Tallink prom Megastar. Takie rozwiązanie funkcjonowało wprawdzie do tej pory w terminalu Old City Harbour (od 2020 r.), ale statek Megastar korzystał z niego jedynie w czasie dziennych zawinięć. W nocy energia dostarczana była już przez hałaśliwe generatory Diesla. Teraz zarówno Megastar, jak i MyStar będą mogły z korzystać z wydajnego i ekologicznego systemu także w czasie nocnych postojów.
Jesienne przetasowania we flocie Stena Line
Szwedzki gigant Stena Line ogłosił szereg zmian, które wprowadzone zostaną w nadchodzących miesiącach. Dotyczą one przede wszystkim przesunięć tonażu. I tak, prom Stena Vinga powróci na trasę Rosslare-Cherbourg, na której zastąpi statek Stena Foreteller. Stena Vinga będzie obsługiwać ten irlandzko-francuski szlak wraz ze statkiem Stena Horizon. Z kolei Stena Foreteller będzie obsługiwać linię Belfast-Liverpool (zastąpi w ten sposób jednostkę Seatruck Panorama). Ten ruch pozwoli na zwiększenie powierzchni ładunkowej na wyżej wymienionej trasie o 10 proc. W okolicy połowy grudnia statek Seatruck Panorama trafi na linię Rosslare-Cherbourg.
Dwa popularne promy zostaną pocięte na żyletki
Znane z europejskich szlaków dwa promy powoli kończą swój żywot. Chodzi o zbudowany w 1973 r. Rigel (obecnie pływa dla Ventouris Ferries) oraz o rok młodszy, zbudowany w Finlandii prom Princess (zbudowany jako Princess Birgitta; w przeszłości obsługiwał m.in.: połączenia Goteborg-Frederikshavn, kursował między Anglią i Ebsjergiem czy na trasie Rønne-Kopenhaga). Złomowanie drugiego z wymienionych statków, który pływał pod dziesięcioma różnymi nazwami, wiąże się z niemałymi problemami prawnymi, a to głównie z uwagi na zastosowane podczas jego budowy materiały (jego konstrukcja zawiera m.in. azbest). Jednostka miała zostać zezłomowana w Bangladeszu, ale władze greckie (ostatnim jej właścicielem była grecka firma) zostały wezwane do zawrócenia promu i zezłomowania go zgodnie z unijnymi przepisami ochrony środowiska. Transport statków zawierających azbest i inne toksyczne materiały do krajów, które nie są członkami OECD, jest zakazany.
Istotne zmiany na drodze dojazdowej do Dover
To bardzo ważna informacja dla kierowców, którzy w najbliższym czasie będą korzystać z jednego z ważniejszych europejskich portów. Prowadząca do Dover autostrada A2 będzie poddana modernizacji, a jeden z jej odcinków będzie podczas prac wyłączany z eksploatacji. Planując podróż, kierowcy ciężarówek powinni mieć na uwadze zwłaszcza odcinek Wincheap i Brenley Corner, który ma być nieczynny przez osiem weekendów we wrześniu i październiku. Zorganizowane zostaną objazdy, które prowadzić będą drogami A299 i A256. Już dziś spodziewane są zatory, które wydłużą i znacznie utrudnią dotarcie do portu w Dover w czasie trwania prac. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: Molslinjen, Bornholmslinjen, ABB, Tallink, Stena Line, SKAT Transport