Molslinjen
Molslinjen
25.10.2021

Przegląd promowy 43/2021, a w nim m.in.: o postępach w budowie nowego promu Molslinjen

 

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o powstającym dla Molslinjen gigancie Express 5, który rośnie w oczach, a także o realizowanym przez grupę Grimaldi programie modernizacji starszych statków.

 

Adolfo Utor bierze wszystko

Większościowy udziałowiec w firmie Balearia stanie się teraz jej jedynym właścicielem. Adolfo Utor zakończył współpracę z grupą Matutes, która posiadała 42,5 proc. udziałów spółki. Oznacza to koniec trwającego przez 17 lat partnerstwa. Wszystkie udziały zostały przejęte przez Utora, co oznacza, że będzie on teraz jedynym właścicielem hiszpańskiej firmy. Balearia jest dziś jednym z najprężniej działających armatorów na hiszpańskim rynku. Trzonem oferty operatora znanego do 1998 r. pod nazwą Euroline Maritimes są połączenia między kontynentalną częścią Hiszpanii a Balearami. Coraz mocniejsza staje się też oferta firmy w Ameryce Północnej, gdzie przewoźnik rozwija linie łączące obszar Karaibów ze Stanami Zjednoczonymi.

 

Express 5 nabiera kształtów

Prace przy budowie nowego promu dla Molslinjen cały czas posuwają się do przodu. Szybki Express 5, który będzie pływał w barwach Bornholmslinjen, obsługując połączenia na wyspę Bornholm, powstaje w filipińskim oddziale firmy Austal. Stocznia poinformowała właśnie o montażu kolejnego olbrzymiego modułu (nr 32), z których budowany jest statek. Większość pokładu rufowego jest już gotowa. Ze względu na trwającą pandemię, przedstawiciele Molslinjen monitorują postępy przy budowie jednostki za pośrednictwem przekazu internetowego. Express 5 będzie miał 115 metrów długości, a na pokładzie będzie mógł pomieścić 1600 pasażerów oraz 450 pojazdów osobowych (w alternatywnym wariancie - 617 m linii ładunkowej dla pojazdów ciężarowych + 257 pojazdów osobowych), a napędzany będzie czterema 16-cylindrowymi silnikami Wärtsila typu dual-fuel

 

Sardinia Regina – nowe barwy, nowe zadania

Prom Sardinia Regina, który jeszcze niedawno realizował połączenia dla firmy Corsica Ferries, ma już nowego właściciela. Statek został kupiony od francusko-włoskiego armatora przez firmę Libyan Kevalay Travel & Tourism. Statek będzie pływał pod nową nazwą Kevalay Queen. Jednostka pozostanie na Morzu Śródziemnym, ale będzie pływała na nowej, znacznie dłuższej trasie, obsługując libijski port Misrata i turecki Izmir. Sardinia Regina to prom, który ma już swoje lata. Zbudowany został w 1972 r. w Visby, a od 1986 r. pływał dla Corsica Ferries, kursując pomiędzy Włochami oraz Francją a Korsyką.

 

Kolejny prom Tallink wzmocni konferencję ONZ

Należący do grupy Tallink prom Romantika wzmocni rozpoczynającą się pod koniec października w Glasgow konferencję organizowaną przez ONZ, poświęconą zmianom klimatycznym (COP26). Statek został wyczarterowany formalnie przez firmę Landry & Kling Global Cruise Services. Służyć on będzie zarówno gościom imprezy, jak i firmom cateringowym obsługującym spotkanie. Jest to już kolejny statek Tallink, który weźmie udział w tej wyjątkowej misji. Wcześniej podobne zadanie zostało postawione przed promem Silja Europa. Konferencja klimatyczna w Glasgow odbywać się będzie od 31 października do 12 listopada br.

 

Grimaldi inwestuje w modernizację promów

Ok. 30 mln euro (ok. 140 mln PLN) kosztować będzie modernizacja czterech promów ro-pax należących do spółki Trasmed GLE. Solidne zmiany obejmą statki: Ciudad de Palma, Volcán del Teide, Volcán de Tijarafe i Ciudad de Granada. Prace prowadzone będą w najbliższych miesiącach w zachodniej części Morza Śródziemnego (Włochy, Hiszpania, Malta). Prace remontowe dotyczyć będą zarówno przestrzeni pasażerskiej, ale też instalacji scrubberów i wprowadzenia unowocześnień informatycznych. Jednostki należą do kontrolowanej przez grupę Grimaldi i powołanej do życia w tym roku firmy Trasmed GLE. Spółka powstała w Hiszpanii – z siedzibą w Walencji - jako efekt porozumienia pomiędzy Grimaldi Group oraz Armas Trasmediterranea. Nowy podmiot przejął pięć promów pasażersko-towarowych oraz inne walory.

 

Już nie tylko Wielka Brytania. Problem z brakiem kierowców w Niemczech

To już nie tylko bolączka Brytyjczyków. Kłopot z brakiem kierowców zawodowych zaczyna rozlewać się na całą Europę. Obecnie, poza Wyspami, borykają się z nim także Niemcy. Obecne braki u naszego zachodniego sąsiada szacowane są na ok. 80 tys. i szacuje się, że do końca dekady mogą zbliżyć się do 200 tys. Eksperci zwracają uwagę, że jest to problem, który występuje od lat, a teraz tylko pogłębia się coraz bardziej. Jako przyczyny upatrują nasilającego się od lat trendu związanego z odpływem kierowców – podczas gdy na emeryturę rocznie przechodzi ok. 35 tys. przedstawicieli tego fachu, na ich miejsce przychodzi zaledwie ok. 15 tys. nowych. Już teraz w Niemczech istnieją poważne obawy, że dojdzie do realizacji brytyjskiego scenariusza. Na Wyspach, gdzie brakuje ok. 100 tys. kierowców, występuje problem z dostawami podstawowych produktów. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Balearia, Molslnjen, Tallink, Corsica Ferries, Grimaldi Group, SKAT Transport

 


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060