Przegląd promowy 12/2023, a w nim m.in. o zaawansowanych pracach przy nowym promie Polferries
gov.pl
21.03.2023

Przegląd promowy 12/2023, a w nim m.in. o zaawansowanych pracach przy nowym promie Polferries

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowym promie dla PŻB, który wkrótce zostanie zwodowany.

 

Operacja na promie. Czteroletni chłopiec otrzymał pomoc

U wybrzeży Afryki doszło do niecodziennego wydarzenia. Na pokładzie jednego ze statków, wchodzących w skład floty Mercy Ships, przeprowadzona została operacja. Procedura wykonana została na jednostce Global Mercy. Było to pierwsze takie wydarzenie w historii tej jednostki. Lekarze zoperowali czteroletniego chłopca, który cierpiał z powodu deformacji kończyn. Dzięki pomocy lekarzy, w przyszłości chłopiec będzie mógł normalnie się poruszać. Mercy Ships, czyli „statki miłosierdzia”, to międzynarodowa organizacja charytatywna, której celem jest dostarczanie pomocy humanitarnej w najbardziej potrzebujące rejony świata. Jest to możliwe min. dzięki wykorzystaniu statków-szpitali. Za budowę Global Mercy odpowiedzialna była Stena Ro-Ro. Warto wspomnieć, że Stena Line od wielu lat zaangażowana jest we współpracę ze Mercy Ships.

 

CLdN rozwija siatkę połączeń

18 marca wszedł w życie nowy, zaktualizowany harmonogram połączeń grupy CLdN, realizowanych pomiędzy hubem w Zeebrugge oraz w Rotterdamie a angielskimi portami. Oferta luksemburskiego przewoźnika została znacząco poszerzona. Operator wprowadził nowe połączenie Zeebrugge–Teesport (3 razy w tygodniu tam i z powrotem). Dodatkowo wzmocnił połączenie Zeebrugge–Purfleet (3 dodatkowe rotacje tygodniowo). Dzięki temu, w niektóre dni tygodnia statki CLdN wykonują na tej trasie do trzech kursów dziennie w każdym kierunku. Dodatkowo pojawiła się nowa przeprawa pomiędzy Zeebrugge a Rotterdamem, co otwiera nowe możliwości transportowe. Jak poinformowały władze CLdN, nowa oferta to odpowiedź na rosnące potrzeby klientów.

 

Stena Vinga wraca do domu... na moment

Bornholmslinjen zdecydowało się na wyczarterowanie od grupy Stena Roro promu Stena Vinga. Będzie ona pełniła rolę statku zastępczego dla jednostki Hammershus, która trafi do suchego doku. Co ciekawego, obsługa połączeń na Bornholm nie będzie dla promu Stena Vinga pierwszyzną. Ro-pax ten został zbudowany właśnie z myślą o obsłudze połączeń na Bornholm. Przez lata obsługiwał port w Rønne jako Hammerodde, pływając w barwach BornholmerFærgen. Potem, po przejęciu rynku przepraw na Bornholm przez Molslinjen, trafił do Stena Roro, gdzie został przemianowany na Stena Vinga. Oficjalnie prom ten służy dziś do obsługi połączeń na trasie Göteborg–Frederikshavn. W rzeczywistości Stena Line używa tej jednostki przede wszystkim jako statku zastępczego. Na trasie z/do Rønne Stena Vinga będzie pływać od 11 do 27 kwietnia br.

 

Express 5 z opóźnieniami

Gdy chodzi o Molslinjen, to warto wspomnieć, że armator czeka wciąż na dostawę nowego promu dużych prędkości. Katamaran Express 5 powstaje w stoczni Austal (oddział na Filipinach), ale prace końcowe wciąż trwają. Oznacza to, że Molslinjen, który obsługuje połączenia na Bornholm pod marką Bornholmslinjen, wciąż nie może oddelegować statku Max Mols, który docelowo ma trafić na trasę Ebeltoft-Odden. Termin jego relokacji został właśnie przesunięty z 20 kwietnia na 11 maja. Oczekiwany Express 5 będzie miał 115 metrów długości, a na pokładzie będzie mógł pomieścić 1600 pasażerów oraz 450 pojazdów osobowych (w alternatywnym wariancie - 617 m linii ładunkowej dla pojazdów ciężarowych + 257 pojazdów osobowych). Napędzany będzie czterema 16-cylindrowymi silnikami Wärtsila typu dual-fuel. Mają one z niego uczynić najszybszy prom zbudowany kiedykolwiek przez zakłady Austal.

 

Nowy prom dla PŻB. Wodowanie wkrótce

Prace przy nowym promie, który powstaje dla polskiego przewoźnika we Włoszech, są zaawansowane. Do tego stopnia, że już wkrótce należy się spodziewać jego wodowania. Uroczystość będzie miała prawdopodobnie miejsce na przełomie marca i kwietnia. Ro-pax będzie miał 216 m długości i przyjmie na pokład 1000 pasażerów. Jego atutem będzie też linia ładunkowa o długości 3 tys. metrów. Dzięki temu aż o 25 proc. wzrosną zdolności przewozowe armatora. Ro-pax, który wkrótce pojawi się na linii Świnoujście-Ystad, będzie przystosowany do instalacji napędu LNG. PŻB wyczarteruje statek na 10 lat. Polski przewoźnik zagwarantował sobie też prawo jego pierwokupu. Przypomnijmy, że oprócz tego statku, trwają też prace nad budową serii nowych promów dla PŻB i PŻM w Gdańskiej Stoczni Remontowej.

 

Ciężarówka na sygnale… zatrzymana przez policjantów

Do niecodziennej kontroli ciężarówki doszło na jednej z niemieckich dróg. Na trasie B25 między Großssorheim a Harburgiem policjanci zatrzymali kierowcę, który znacznie przekroczył prędkość (jechał 95 km/h zamiast dopuszczalnych 60 km/h). To był jednak dopiero początek jego problemów. Funkcjonariusze zauważyli szybko, że z przodu pojazdu brakuje tablicy rejestracyjnej, a na dachu znajdują się niebieskie „koguty”, których używanie jest dopuszczalne jedynie przez pojazdy uprzywilejowane. Mężczyzna korzystał z nich, by szybciej dotrzeć do celu. Kolejne nieprawidłowości stwierdzono w czasie kontroli tachografu. Nie pomogły tłumaczenia. 24-letni kierowca został zmuszony do natychmiastowego zdjęcia nielegalnej sygnalizacji. Ukarany został też mandatami na sumę 1,4 tys. euro. Wobec jego występków może zostać też wszczęte postępowanie karne. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Mercy Ships, CLdN, Austal, Molslinjen, Stena Roro, PŻB, PAP, Radio Szczecin, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060