P&O Ferries robi porządki ze swoją flotą. Ten prom nie ma już racji bytu
Brytyjski przewoźnik promowy P&O Ferries oczekuje na przybycie do Europy pierwszego z dwóch nowych promów dwukierunkowych. W czasie, gdy nowoczesny P&O Pioneer jest już w drodze do Wielkiej Brytanii, władze firmy podjęły decyzję o pozbyciu się wysłużonych jednostek. Firma sprzedała właśnie słynny prom Pride of Burgundy. Zbudowany w 1993 r. w niemieckich zakładach Schichau Seebeckwerft statek trafi do Turcji, gdzie ma zostać poddany recyklingowi. Od samego początku ro-pax służył armatorowi do obsługi połączenia Dover-Calais. Był jednym z najmniejszych promów we flocie przewoźnika. Podobny los może czekać wkrótce także kolejne starsze jednostki armatora po dostawie dwóch nowych statków dwukierunkowych do obsługi trasy Dover-Calais.
Condor Ferries pozyskała nowy statek
Popularna firma, która specjalizuje się w obsłudze połączeń promowych na Wyspy Normandzkie, pochwaliła się pozyskaniem statku z rynku wtórnego. Władze Condor Ferries zawarły porozumienie z przedstawicielami firmy Bluebridge Cook Strait Ferries z Nowej Zelandii. Zasoby Condor Ferries zasili prom Straitsman. Strony nie zdradziły wartości transakcji. Wiadomo, że Condor Ferries, starając się o pozyskanie tej jednostki, wygrało rywalizację z kanadyjskim CTMA oraz szkockim Caledonian Maritime Assets.
Norled zamawia kolejny futurystyczny prom
Norweska firma Norled słynie z tego, że na co dzień korzysta z wyróżniających się wyglądem statków. I to na pewno się nie zmieni. Przewoźnik właśnie podpisał umowę na budowę nowego, hybrydowego promu. Będzie on nosił nazwę BRE i służyć będzie do obsługi połączeń Bodø-Væran oraz Bodø-Gildeskål. Szybki i ekologiczny prom zostanie zbudowany w zakładach Brødrene Aa, specjalizujących się w budowie statków z włókna węglowego. Prom ma zapewniać wysoki komfort pasażerom; wyposażony będzie w duże panoramiczne okna i rozwijać będzie prędkość 30 węzłów (ok. 56 km/h). Na pokładzie zmieści się 130 osób.
Grupa ICG z optymizmem spogląda w przyszłość
Grupa Irish Continental Group, która jest właścicielem marki Irish Ferries, zaprezentowała oficjalne wyniki za 2022 r. To kolejny europejski przedstawiciel branży żeglugowej, cieszący się wysokim poziomem wzrostów w minionym okresie rozliczeniowym. Firma osiągnęła w ubiegłym roku wzrost obrotów o 74,9 proc. (do poziomu 584,9 mln euro). Wskaźnik EBITDA urósł z kolei o 143,2 proc., osiągając pułap 127,2 mln euro. Przewieziono ponad 2,3 mln pasażerów (rok wcześniej zaledwie 667 tysięcy) oraz 696 tys. ładunków cargo (w 2021 r. było to 290 tysięcy). „Rok 2022 był nie tylko czasem odbudowy, ale też tworzeniem podbudowy pod długoterminowy rozwój” - powiedział szef grupy, John B. McGuckian.
DFDS uruchamia nowe połączenie na Morzu Śródziemnym
Duński armator zapowiedział uruchomienie nowego połączenia w obszarze Morza Śródziemnego. Będzie to serwis cargo, który połączy Izmir oraz Sète. Nowa trasa łącząca Turcję oraz Francję zostanie uruchomiona już 2 kwietnia br. To stwarza zupełnie nowe możliwości przewozowe. Jak zauważają przedstawiciele DFDS, dzięki połączeniom intermodalnym, Turcja zostanie doskonale skomunikowana z regionem Paryża (zaledwie 6 dni) oraz Londynu (7 dni). DFDS oferuje na Morzu Śródziemnym m.in. połączenia z Turcji do Bari, Triestu czy Patras.
Prawa jazdy na ciężarówki dla nastolatków. Recepta na kryzys?
W Europie trwają poszukiwania skutecznego lekarstwa na braki kadrowe w branży logistycznej. Jednym ze sposobów poradzenia sobie z brakiem kierowców zawodowych może się okazać niedługo obniżenie minimalnego wieku, w którym będzie można zacząć się ubiegać o prawo jazdy kat. C. Unijni urzędnicy chcą, by już 17-latkowie mogli starać się o uprawnienia do kierowania ciężarówkami. Nauka będzie się oczywiście odbywać podokiem osoby dorosłej, a samodzielne prowadzenie pojazdu – nawet w przypadku wcześniejszego zdobycia uprawnień – miałaby być możliwa dopiero po ukończeniu 18. urodzin. Wg polityków, takie rozwiązanie przyczyniłoby się do wzrostu liczby zawodowych kierowców, a dodatkowo skutkowałoby zwiększeniem bezpieczeństwa na drogach. Więcej informacji z branży promowej znajdziesz TUTAJ.
Źródła: P&O Ferries, Condor Ferries, Norled, Brødrene Aa, ICG, DFDS, SKAT Transport