Jedną z największych zmian w branży transportu morskiego była wprowadzona na początku 2015 roku tzw. „dyrektywa siarkowa”, czyli regulacje nakładające na operatorów promowych w Europie Północnej obowiązek ograniczenia emisji siarki. Nowe przepisy zmniejszyły dopuszczalne poziomy emisji siarki na statkach z maksymalnie 1% do zaledwie 0,1% w obszarze SECA, co spowodowało konieczność zmiany paliwa lub zastosowania nowych instrumentów, pozwalających na ograniczenie poziomu emisji zgodnie z nowymi normami.
Przedsiębiorstwa żeglugowe z grupy Stena AB operują 93 statkami na całym świecie. W ich wypadku udało się zmniejszyć emisję siarki o aż 4 000 ton (w okresie od 2014 do 2015), co stanowi redukcję o 15%. Natomiast armator Stena Line przy 34 statkach operujących w Europie - z czego 24 w obszarze SECA - obniżył całkowitą emisję siarki o ponad połowę - aż o 53%.
- Zrównoważony rozwój jest strategicznym priorytetem dla Stena Line. Skupienie się na kwestii zrównoważonego rozwoju jest ważne nie tylko dla Stena Line, ale dla całej branży, która aby utrzymać konkurencyjność, potrzebuje dalekosiężnych projektów związanych z nowymi, przyjaznymi środowisku paliwami. Obecnie, w grupie Stena AB, prowadzimy szereg inicjatyw mających na celu znalezienie paliw alternatywnych. Nasz projekt napędzania statku Stena Germanica metanolem jest jednym z przykładów. Sprawdzamy również koncepcje zasilania promów energią elektryczną, co zaczyna być interesującym rozwiązaniem dla żeglugi - mówi Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Przedsiębiorstwa żeglugowe w grupie Stena AB od 2005 roku prowadzą specjalny projekt o nazwie Program Oszczędności Energii (ESP, Energy Saving Programme). Celem projektu jest ograniczenie zużycia paliwa o 2,5% rocznie. Wynik za rok 2015 jest nawet lepszy niż zakładano i wynosi 2,8% dla całej grupy. W Stena Line osiągnięto redukcję na jeszcze wyższym poziomie – zmniejszenia zużycia paliwa o 4% na milę morską oraz ograniczenie emisji CO2 o 2,5% na milę morską.
- Mamy przed sobą szeroki zakres inicjatyw, mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa w obrębie projektu ESP. Obejmują one wszystko, zaczynając od zmiany rodzaju żarówek na pokładach statków. Ponadto zakładają wymianę śrub napędowych na takie, które mają umożliwić naszym promom poruszanie się ze zmniejszonym oporem w wodzie. Do sukcesu projektu mają tez przyczynić się rozwiązania cyfrowe, takie jak system zarządzania paliwem, gdzie z 34 promów Stena Line spływają ogromne ilości danych, które są następnie wykorzystywane do zoptymalizowania naszych operacji. Celem tych działań jest redukcja emisji CO2 o 35% na milę morską do 2030 roku. - wyjaśnia Erik Lewenhaupt, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line.
PromySkat
Źródło: Stena Line