Zgodnie z zaprezentowanymi planami, uroczyste położenie stępki pod budowę nowego promu dla polskiego przewoźnika promowego będzie miało miejsce 8 czerwca br. Już w zeszłym tygodniu sugerowano, że może stać się to jeszcze w pierwszym półroczu 2017 r. Teraz już wiadomo, że moment ten będzie miał miejsce w czasie 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który odbywać się będzie w dniach 8-9 czerwca br. w Szczecinie.
W ten sposób historia poniekąd zatoczy koło. Jak bowiem przypomniano, to właśnie podczas ubiegłorocznego, czwartego forum pojawiły się pierwsze, wtedy jeszcze dość mgliste deklaracje, że budowa pierwszego od prawie 40 lat nowego promu tego typu dla polskiego przewoźnika jest nie tylko możliwa, ale stanowi wręcz konieczność.
Budowa nowoczesnej, zasilanej paliwem LNG jednostki, będzie się odbywać na pochylni Vulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym. Za przygotowanie projektu promu Gryfia (właśnie tak, od nazwy stoczni, która będzie go budować, roboczo nazwano statek) odpowiedzialne jest doświadczone szczecińskie biuro projektowe Westcon Design Poland.
Zgodnie z zaprezentowanymi do tej pory informacjami, nowy prom dla PŻB będzie miał 202 metry długości i 31 metrów szerokości. Na pokład będzie mógł przyjąć ok. 400 pasażerów.
Inwestycja ma pochłonąć ok. 110 milionów dolarów, a nowy ro-pax zacznie pływać na trasie Świnoujście-Ystad już w 2019 r.
PromySkat
Źródło: Radio Szczecin, Kongres Morski