Plan jest prosty – zastąpić nowoczesnymi, hybrydowymi promami te, które są wysłużone, nie przystają do współczesnych standardów, a nadal znajdują się w eksploatacji. Wszystkie samorządy miałyby korzystać z gotowego projektu, co pozwoliłoby w przyszłości na ujednolicenie znajdującej się w użytku floty.
Prace nad takim rozwiązaniem już trwają. Zaangażowani są w nie przedstawiciele 18 gmin (wspólnie działają one w ramach Færgesekretariatet) oraz Odense Maritime Technology, którzy spotkali się już w ubiegłym roku, by omówić szczegóły projektu. Całej inicjatywie patronuje duński rząd.
„Nasza idea zakłada, by rozwinąć standard promu, który będzie równocześnie tani, elastyczny i będzie w stanie obsługiwać każdą z wysp” - powiedział Brian Mikkelsen, minister przemysłu. „To będzie krok milowy dla transportu na wyspy”.
Specjalizujące się w rozwoju oraz budowie statków Odense Maritime Technology już przygotowało we współpracy z Færgesekretariatet projekt takiego promu. Co ciekawe, pomimo standaryzacji, taki prom będzie mógł zostać dostosowany do potrzeb transportowych w danym regionie. Na bazie jednego konceptu możliwe będzie zamówienie promu, który różni się wyposażeniem czy wielkością. Przewidywanych jest od trzech do sześciu różnych wielkości, które powstawać będą w oparciu o tę samą bazę.
Poszczególne jednostki administracyjne już dziś są zainteresowane wymianą wysłużonych promów. Pierwszy z nich będzie mógł zabrać na pokład 125 pasażerów oraz 20 pojazdów osobowych. Początkowo budowane promy będą jednostkami hybrydowymi, zasilanymi zarówno silnikami tradycyjnymi i elektrycznymi. W przyszłości będą to głównie statki elektryczne.
„Obecnie posiadamy od 50 do 70 różnych małych promów, ponieważ na potrzeby każdej przeprawy budowana była inna jednostka. Musimy zbudować standardowy prom, który będzie mógł kursować wszędzie” - powiedział Jan Fritz Hansen, lider Færgesekretariatet – podmiotu, którego zadaniem jest m.in. optymalizacja realizowanych operacji promowych oraz koordynacja działań poszczególnych gmin w zakresie komunikacji promowej.
Proces wymiany promów ma zostać zapoczątkowany już w przyszłym roku. Koszt budowy jednego statku będzie się kształtował w granicach 40-50 milionów DKK (od 5,4 do 6,7 milionów euro).
PromySkat
Źródło: Færgesekretariatet, dr.dk