Kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych jednostek z napędem hybrydowym podpisany został już 11 lipca, ale dopiero teraz podano szczegóły porozumienia. Na mocy zawartej umowy gdańskie zakłady zbudują dwa statki dwukierunkowe, z których każdy będzie miał 114 metrów długości. Statki przyjmą na pokład po 296 pasażerów oraz 120 pojazdów osobowych.
Na jednostkach zainstalowane zostaną napędy Diesel Electric Hybrid. Zgodnie z założeniami, promy mają na co dzień pokonywać trasę dzięki zainstalowanym na nich akumulatorom, które ładowane będą w czasie postoju ze znajdującej się na lądzie sieci. Alternatywnie będą mogły korzystać z agregatów prądotwórczych, które zasilane mają być paliwem typu bio-diesel.
Wśród rozwiązań, w które wyposażone zostaną oba promy, znajduje się m.in. system automatycznego cumowania.
Promy zostaną zbudowane na bazie projektu przygotowanego przez biuro LMG Marin. Wiadomo już także, na jakiej trasie będą eksploatowane po zakończeniu budowy. Norled będzie je wykorzystywał na linii Festøya-Solavågen.Jednostki mają zostać dostarczone odbiorcy w IV kwartale przyszłego roku.
Działająca w Norwegii firma Norled słynie z przywiązania do wprowadzania innowacji i pionierskich projektów. Przewoźnik jest właścicielem promu, który uchodzi za pierwszy na świecie w pełni elektryczny prom samochodowy. Statek Ampere może zabrać na pokład 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Prędkość, jaką rozwija, to ok. 12 węzłów (ok. 22 kilometrów na godzinę). W 2014 r. prom Ampere, czyli jednostka ZeroCat™ 120, został uhonorowana tytułem Statku Roku.
PromySkat
Źródło: Norled, trojmiasto.pl