Wprowadzenie nowego cennika przez port w Helsinkach to nie tylko dostosowanie poziomu cen do rynkowych realiów. Jednym z głównych założeń, przyświecających konstruowaniu nowego taryfikatora, było ograniczenie wpływu działalności na środowisko i zachęcenie armatorów czy klientów frachtowych do sięgnięcia po rozwiązania, które pozwalają na zmniejszenie oddziaływania na otoczenie. Dlatego ci, którzy już zdecydowali się na proekologiczne podejście do tematu, będą mogli skorzystać z preferencyjnych stawek i systemu atrakcyjnych rabatów.
Przedstawiciele portu w stolicy Finlandii liczą na to, że dzięki takim działaniom uda się osiągnąć strategiczne cele środowiskowe, wytyczone przez miasto oraz władze portu, a związane z redukcją wpływu działalności na klimat. Zyskać mają na tym wszyscy, a w szczególności mieszkańców żyjący wokół obszarów portowych.
Równocześnie zaznaczono, że przewidziane w cenniku podwyżki będą miały charakter symboliczny.
„Obecne wzrosty ruchu cargo pozwoliły nam na utrzymanie opłat portowych na niemal niezmienionym poziomie” - wyjaśnił Ville Haapasaari, dyrektor Port of Helsinki. „W 2019 r. opłaty cargo w porcie w Helsinkach pozostaną takie same, a niewielki ogólny wzrost na poziomie 1,2 procent będzie powiązany głównie z innymi opłatami i związany jest m.in. z inflacją. Wpływ upustów środowiskowych, który został wprowadzony na początku 2018 r. zostanie zwiększony, a maksymalny rabat będzie mógł wynieść 4 procent. Ten większy upust będzie nadal stanowił zachętę dla armatorów, by ograniczyć emisję szkodliwych związków oraz poziom hałasu, a także motywację dla inwestycji, które poprawią ich efektywność energetyczną oraz środowiskową”.
Jedna z wprowadzonych zmian, z którą muszą się liczyć klienci frachtowi, dotyczy wprowadzenia opłat za korzystanie z portów miejskich przez pojazdy ciężarowe w godzinach szczytu. Jednocześnie prowadzone będą wysiłki na rzecz efektywnego wykorzystania przestrzeni w obrębie znajdującego się na przedmieściach portu Vuosaari. W tym celu wprowadzony zostanie korzystny system opłat, który obejmie pojazdy ciężarowe korzystające z tego terminala.
Oto niektóre z opłat, które będą obowiązywać w 2019 r. w portach, których operatorem jest Port of Helsinki:
ładunek drobnicowy – 3,14 euro za tonę (masa brutto)
produkty gospodarki leśnej czy metali nieszlachetnych – 1,85 euro za tonę (masa brutto)
ładunki masowe – 0,11 euro za tonę (piasek, żwir) oraz 1,04 euro za tonę innych towarów (masa brutto)
opłata pasażerska – 2,01 euro od pasażera (wzrost z 1,99 euro)
Dodatkowo w terminalach South Harbour, Katajanokka oraz West Harbour:
w przypadku pustych naczep oraz pojazdów ciężarowych o długości przekraczającej 7 metrów pobierana będzie od kierowców opłata w wysokości 12,80 euro (zarówno eksport, jak i import) za pojazd
w przypadku naczep oraz pojazdów ciężarowych o długości przekraczającej 12 metrów - w porze szczytu przypadających w godzinach 7:30-9:30 oraz 15:15-17:00 - opłata wzrośnie do 15 euro od pojazdu
W porcie Vuosaari:
w przypadku pojazdów ciężarowych o długości przekraczającej 12 metrów kierowcy będą mogli skorzystać z upustu w wysokości 10 euro.
Źródło: Port of Helsinki