Tak dobre wyniki to przede wszystkim zasługa konwersji dwóch promów, które obsługują popularne połączenie Helsingør-Helsingborg. Przypomnijmy, że po zakończeniu podzielonej na kilka faz modernizacji obie jednostki stały się promami elektrycznymi – obecnie są największymi na świecie statkami, które napędzane są w ten sposób. Trasa Helsingborg-Helsingør stała się zaś pierwszym na świecie połączeniem promowym o wysokim stopniu intensywności, gdzie do obsługi wykorzystywane są jednostki elektryczne.
Wykonana przez firmę analiza porównawcza wykazała właśnie, że dzięki zmianie, jaką przeszły promy Aurora i Tycho Brahe, emisja CO2 oraz innych szkodliwych substancji, związana z działalnością operacyjną przewoźnika, spadła w porównaniu z poprzednim rokiem o połowę. Armator szacuje, że dzięki tej modernizacji do atmosfery przedostało się o 4500 ton CO2 mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
„Wykonywanie operacji przy pomocy baterii przez dwa najważniejsze promy okazało się sukcesem” - powiedział Johan Röstin z ForSea, podsumowując pierwsze miesiące eksploatacji promów po rewolucyjnej zmianie. „Konieczne były tylko niewielkie korekty w okresie rozruchu, ale wszystko to działo się niemal bez żadnych zakłóceń. Korzyści dla środowiska są oczywiste”.
Na pokładzie każdego z promów znajduje się 640 baterii. Każda z nich waży 90 kilogramów. Łączna pojemność baterii zamontowanych na każdej z jednostek wynosi 4160 kWh. W trakcie jednej przeprawy zużycie sięga 1175 kWh. Nie ma zatem najmniejszego ryzyka, że w trakcie rejsu dojdzie do ich wyczerpania.
Zmiany, jakie przeszła w ostatnim czasie firma ForSea, to jednak nie tylko korzyści dla środowiska, ale także dla pasażerów, którzy – jak podkreśla przewoźnik – mogą teraz podróżować w znacznie przyjemniejszych warunkach – przy ograniczonym poziomie hałasu i bez obecności dymu.
Inwestycja związana z przebudową promów była najdroższą w historii firmy. Nakłady przeznaczone na transformację sięgnęły 300 milionów koron szwedzkich (29 milionów euro). 120 milionów koron (11,5 miliona euro) wyniosło dofinansowanie ze środków unijnych.
Źródło: ForSea