W trakcie odbywającej się niedawno modernizacji na statku Pont-Aven zainstalowane zostało wyprodukowane przez firmę Wärtsilä rozwiązanie EnergoProfin – jest to w istocie niewielkie śmigło, które montowane jest do głównej śruby napedowej. Dwa takie urządzenia zostały zainstalowane na statku Pont-Aven podczas pobytu w suchym doku.
Wykorzystanie systemu EnergoProfin pozwala na ograniczenie zużycia paliwa o 2 procent w trakcie każdego rejsu, a także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Jak zauważają przedstawiciele Brittany Ferries, jest to wprawdzie mały projekt, ale równocześnie znaczący krok postawiony w ramach realizowanego przez przewoźnika programu Brittany Ferries’ Research and Development. Gromadzone w ramach takich badań doświadczenia mogą zostać wykorzystane w przyszłości przez armatora, ale także przez inne przedsiębiorstwa. W ten sposób Brittany Ferries chce być wśród tych firm, które wyznaczają kierunek, w jakim podąża branża, znajdując się wśród liderów innowacji.
„Zrównoważony rozwój oznacza też spoglądanie w przyszłość oraz badanie innowacyjnych projektów i technologii, które mogą być wykorzystane w bliższej lub dalszej perspektywie” - powiedział Vincent Coquen z Brittany Ferries.
Montaż systemu EnergoProfin jest jednym z wielu innowacyjnych projektów, które w ostatnim czasie realizowane były przez Brittany Ferries. Szczególnie owocne pod tym względem były ostatnie dwa lata, w trakcie których przewoźnik współpracował z CEA Tech. Część z tych projektów podporządkowana jest strategii zrównoważonego rozwoju – np. wykorzystanie napędu hybrydowego na pokładzie promu Cap Finistère; inne koncentrują się na poprawie możliwości komunikacji. Brittany Ferries zgłębia też obecnie potencjał, jaki daje wykorzystanie energii wiatrowej.
„Oczywiście musimy być ostrożni, sprawdzać możliwość integracji tych rozwiązań na pokładach naszych statków w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności oraz potencjalnych korzyści” - powiedział Vincent Coquen. „Ale jestem przekonany, że odegrają one ważną rolę w zadaniu, jakie armatorzy muszą wykonać, by sięgnąć ostatecznie po statek, który będzie się charakteryzował się zerowym poziomem emisji”.
Źródło: Brittany Ferries, Wärtsilä