109-metrowa jednostka zbudowana została przez filipiński oddział australijskiego potentata, specjalizującego się w konstruowaniu promów dużych prędkości. Katamaran, który będzie nosił nazwę Fjord FSTR, będzie teraz przechodził prace wykończeniowe. W pełni wyposażony statek ma zostać dostarczony norweskiemu armatorowi w II kwartale br.
Zbudowany na Filipinach prom jest największą pod względem pojemności jednostką, która powstała w zakładach Austal (uwzględniając wszystkie oddziały) i największym aluminiowym katamaranem, który powstał w filipińskiej filii firmy.
„Ten imponujący nowy statek dla norweskiego Fjord Line jest pierwszym z wielu ogromnych promów dużych prędkości, które zbudowane zostaną w naszej rozbudowanej właśnie stoczni na Filipinach” - powiedział David Singleton z zakładów Austal, przypominając o ukończonej w 2019 r. modernizacji zakładów.
Fjord FSTR pomieści na swoim pokładzie 1200 pasażerów i 404 pojazdy osobowe, które rozlokowane będą na dwóch pokładach. Jednostka rozwija prędkość 40 węzłów (74 kilometry na godzinę).
Prom został zaprojektowany w taki sposób, by zminimalizować zużycie paliwa. Postarano się także o to, by wykonywane przez niego operacje odbywały się przy maksymalnej efektywności. Dodatkowo postawiono olbrzymi nacisk na komfort pasażerów.
Fjord FSTR będzie obsługiwał połączenia na trasie Hirtshals-Kristiansand.
Fjord Line to norweski przewoźnik promowy, który łączy Skandynawię. Jego promy docierają do Norwegii, Danii oraz Szwecji. Istniejący od 1993 r. armator słynie z nowoczesnej i przyjaznej środowisku floty. W jej skład wchodzą m.in. dwa nowoczesne i ekologiczne statki LNG – Stavangerfjord i Bergensfjord – które zbudowane zostały w Stoczni Gdańsk. Wśród obsługiwanych przez operatora tras, znajdują się m.in.: Sandefjord-Strömstad, Hirtshals-Langesund i Bergen-Stavanger-Hirtshals. Rezerwacji na przeprawy oferowane przez FjordLine można dokonywać za pośrednictwem serwisu PromySKAT.
Źródło: Austal, Fjord Line