Stena Forecaster zasila flotę P&O Ferries
Należący do Stena RoRo statek Stena Forecaster zasili flotę P&O Ferries. Brytyjski przewoźnik zdecydował się na wyczarterowanie statku, który zastąpi dotychczas eksploatowaną przez niego na Morzu Irlandzkim jednostkę MISIDA. Dzięki temu ruchowi P&O Ferries będzie mogło utrzymać dotychczasowy rozkład na trasie Dublin-Liverpool. Stena Forecaster dołączy do trzech innych statków, które już obsługują ten serwis (Norbank, Norbay i Clipper Pennant). Obecny dotąd na tej linii statek ro-ro MISIDA, który należy do Godby Shipping, został wyczarterowany norweskiemu operatorowi Sea-Cargo.
Fjord1 zamawia nowe promy elektryczne. Postawiono na innowacyjne podejście
W niepewnych, zdominowanych przez temat pandemii czasach, wielu przewoźników wciąż inwestuje w rozwój floty. Firma Fjord1 zamówiła właśnie dwa nowe promy. Będą to jednostki elektryczne. Oba statki zostaną dostarczone przez zakłady Havyard Design & Solutions. Co ciekawe, w ramach kontraktu armator otrzymał dostęp do innowacyjnego narzędzia przygotowanego przez Havyard LAB. Pozwala ono na przetestowanie kadłuba, zaimplementowanych technologii oraz możliwości operacyjnych statku jeszcze przed ukończeniem budowy. "Przeprowadziliśmy symulację różnych opcji związanych z projektem i pokazaliśmy klientowi, że może znacząco zmniejszyć zapotrzebowanie na energię zastępując jedno rozwiązanie innym" – powiedział Stig Magne Espeseth z Havyard Design & Solutions.
Promy w Grecji. Potrzebne pilne inwestycje
Komunikacja promowa w Grecji, stanowiąca jeden z fundamentów transportu w tym kraju, wymaga pilnych nakładów finansowych. Eksperci wielokrotnie zwracali uwagę na to, że niezbędne jest odnowienie funkcjonującej tam floty. Najnowsze wyliczenia pokazują, że aby osiągnąć ten cel, potrzebna jest suma 4,5 miliarda euro. W tej chwili średni wiek statków zasilających składającej się ze 105 promów floty, obsługującej połączenia w Grecji, wynosi 26 lat. 37 statków ma ponad 30 lat (13 z nich ponad 40 lat) i program ich wymiany powinien zostać przeprowadzony w pierwszej kolejności. Szacuje się, że tylko na tym etapie trzeba będzie wyłożyć sumę 2 miliardów euro. Grecka flota się starzeje, mimo ograniczenia jej wielkości. Resort odpowiedzialny za żeglugę poinformował, że zamierza realizować inwestycje z pomocą środków pozyskanych z funduszy unijnych.
Port w Kapellskär przejdzie wielkie zmiany
Działający w Szwecji Port of Kapellskär czeka mała rewolucja. Port otrzymał właśnie dofinansowanie, które pozwoli na ograniczenie poziomu zanieczyszczeń generowanych w jego obrębie, ale umożliwi też wprowadzenie innowacji, które służyć będą pasażerom oraz klientom frachtowym. W porcie pojawią się m.in.: urządzenia pozwalające na zasilanie statków z lądu w trakcie postoju (cold ironing), system automatycznego cumowania, a także nowa infrastruktura pozwalająca na szybsze zaokrętowanie i wyokrętowanie pasażerów. Szwedzki port otrzymał środki w ramach unijnego projektu "Motorways of the Seas" . Prace mają się rozpocząć jeszcze w listopadzie br. i potrwają do końca 2023 r. Z podobnej dotacji skorzysta też funkcjonujący w Finlandii port Naantali.
Stena Line wzmocni ofertę na kolejnej trasie
Szwedzki armator zapowiedział zwiększenie podaży na kolejnej oferowanej na Bałtyku trasie. Tym razem chodzi o połączenie Travemunde-Lipawa. Na linii, która dziś obsługiwana jest przez statki Stena Gothica i Urd, pojawić się mają dwie nowocześniejsze jednostki (ich nazw jeszcze nie ujawniono), posiadające większą przestrzeń ładunkową, ale też dające większy komfort pasażerom. Oferowana na tej trasie powierzchnia ładunkowa wzrośnie o 40 proc. Skrócić ma się też czas przeprawy. Jak poinformowano, zmiana ta będzie możliwa m.in. dzięki wzmocnieniu trasy Nynäshamn-Ventspils wydłużonymi promami typu Visentini - Stena Lagan i Stena Mersey. To pociągnie za sobą przetasowania we flocie i umożliwi zwiększenie podaży w przypadku innych serwisów. Stena Lagan i Stena Mersey mają się pojawić na trasie łączącej Szwecję i Łotwę wiosną 2021 r. Wtedy też dodatkowe możliwości przewozowe pojawią się na linii Travemunde-Lipawa.
Źródła: Stena Line, P&O Ferries. Fjord1, Havyard Design & Solutions, XRTC, Hellenic Chamber of Shipping, Stockholms Hamnar