Firma Finnlines wykonała szczegółowe wyliczenia dla trzech tras, na których obsługiwani są pasażerowie. Są to linie: Naantali–Kapellskär, Malmö–Travemünde oraz Helsinki–Travemünde. Przewoźnik wyjaśnił, że dane te będą na bieżąco aktualizowane, a zaprezentowane właśnie kalkulacje będą stanowiły bazę.
Operator poinformował, że na trasie Naantali–Kapellskär poziom emisji kształtował się na poziomie 13–14 kg CO2/pasażera (trasa ta obsługiwana jest przez statki: Finnswan oraz Finnfellow). Na linii Malmö–Travemünde wskaźnik ten wynosił 15–16 kg CO2/pasażera (Europalink, Finnpartner, Finntrader), a gdy chodzi o połączenie Helsinki–Travemünde było to 69–79 kg CO2/pasażera (Finnlady, Finnmaid, Finnstar).
Spore czasami rozbieżności w poziomie śladu węglowego w przypadku poszczególnych połączeń, a pojawiające się w wyliczeniach, związane są różnicami w liczbie pasażerów na poszczególnych liniach; zależą też od warunków pogodowych oraz specyfiki trasy.
Co ciekawe, przewoźnik porównał te dane z liczbami pochodzącymi z 2008 r. Na tej podstawie wyliczył, że w ciągu minionej dekady poziom emisji CO2 udało się zmniejszyć aż o 30 procent.
Opracowanie zrealizowane przez Finnlines stanowi odpowiedź na unijną regulację, która mówi o konieczności monitorowania oraz weryfikacji poziomu emisji CO2. Jeszcze w tym roku system zbierania informacji na temat poziomu emisji wprowadzi też Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO).
Przedstawiciele firmy Finnlines przypomnieli, że mocno wspierają strategię Międzynarodowej Organizacji Morskiej, polegającą na stałym ograniczaniu emisji CO2. Zgodnie z tymi planami, do 2050 r. redukcja ma wynieść przynajmniej 50 procent (w porównaniu z rokiem 2008). Fińskiemu operatorowi w realizacji tego celu pomogą nowoczesne statki. W ciągu najbliższych lat jego flotę wzbogaci aż pięć nowoczesnych i ekologicznych jednostek.
Źródło: Finnlines