Polska Żegluga Bałtycka
Polska Żegluga Bałtycka
15.02.2021

Podsumowanie tygodnia 7/2021, a w nim m.in.: o utracie stanowiska przez wieloletniego szefa PŻB

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o ważnej zmianie personalnej w PŻB. Dotychczasowy dyrektor został odwołany z urzędu.

 

Pożar statku należącym do DFDS

Do groźnego zdarzenia z udziałem jednostki należącej do DFDS doszło w ubiegłym tygodniu na Morzu Śródziemnym. Na statku Gallipoli Seaways, który kursuje pomiędzy Stambułem i Triestem wybuchł pożar. Płomienie wykryto krótko po tym, gdy jednostka ro-ro minęła cieśninę Dardanele. Z dotychczasowych ustaleń wynika, że źródłem pożaru był jeden z pojazdów ciężarowych znajdujących się na statku. Problem z ugaszeniem pożaru miała załoga statku, w związku z czym o incydencie zostały poinformowane tureckie służby. W kierunku Gallipoli Seaways natychmiast wysłano pomoc. Statek w asyście dwóch holowników został skierowany do portu. W tym czasie cały czas trwała akcja gaśnicza. W chwili zdarzenia na pokładzie znajdowały się 24 osoby (12 członków załogi i 12 pasażerów). Na szczęście nikt nie został ranny.

 

Stena Line i DFDS kończą współpracę na trasie Esbjerg-Immingham

Dwóch gigantów europejskiej branży promowej nie odnowiło umowy w sprawie wspólnego oferowania na trasie Esbjerg-Immingham. Stena Line nie zdecydowała się na dalsze czarterowanie od DFDS przestrzeni ładunkowej na tej łączącej Danię i Wielką Brytanię trasie. Oznacza to, że połączenie to znika z oferty Stena Line. Współpraca obu przewoźników w zakresie przewozów na trasie Esbjerg-Immingham trwała przez 10 lat. Połączenie to oferowane będzie dalej przez DFDS (6-7 razy tygodniowo w każdym kierunku). Obsługiwane jest ono przez statki Ark Dania i Magnolia Seaways.

 

Znacząca modernizacja promu Smyril Line

Należący do Smyril Line prom Norrona przeszedł znaczącą modernizację. W jej trakcie ro-pax został dostosowany do trendów panujących obecnie na rynku przepraw promowych. Podczas remontu pojawiło się na nim m.in. 50 nowych, komfortowych kabin, a także nowy skybar oraz strefa wypoczynku. Jak wyjaśnili przedstawiciele przewoźnika, wprowadzone modyfikacje to m.in. efekt zmieniających się oczekiwań pasażerów. Remont pochłonął w sumie 100 milionów DKK (13,5 mln euro). Prace zostały zrealizowane w zakładach Fayard w Danii. Zbudowana w 2003 r. Norrona obsługuje na co dzień połączenie Hirtshals (Dana)-Tórshavn (Wyspy Owcze)-Seyðisfjörður (Islandia).

 

Odwołano prezesa PŻB

Piotr Redmerski nie jest już prezesem Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W ubiegłym tygodniu zwolnił to stanowisko po 15 latach. Za dotychczasową współpracę podziękował mu Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury (do 2020 r. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej). W związku z tą decyzją działające przy PŻB związki zawodowe zapowiedziały protesty. Komentarze pojawiające się po odwołaniu Redmerskiego wskazują w większości na możliwy polityczny kontekst tej decyzji. Sugeruje się, że to właśnie on został obarczony odpowiedzialnością za dotychczasowe niepowodzenia związane z realizacją programu "Batory", w ramach którego chciano reaktywować polski przemysł stoczniowy. Planowano m.in. budowę serii promów dla polskich przewoźników. Do tej pory, poza symbolicznym położeniem stępki pod pierwszy nowy prom, niewiele wydarzyło się w tym temacie. PŻB (jej promy pływają w barwach Polferries) odnotowała w ubiegłym, bardzo trudnym roku zysk w wysokości 22 mln PLN. Nie wiadomo jeszcze, kto obejmie teraz stery w przedsiębiorstwie. Marek Gróbarczyk zapowiedział rozpisanie konkursu na to stanowisko.

 

Irish Ferries wypożycza prom

Firma Irish Ferries zdecydowała się na krótkoterminowy czarter promu Mega Express Four. Statek, który na co dzień pływa w barwach Corsica Ferries Sardinia Ferries, będzie kursował na trasie Dublin-Holyhead. Ale niewykluczone, że będzie można go też okazjonalnie zobaczyć na linii pomiędzy Irlandią a Francją. Mega Express Four będzie wykonywał rejsy dla Irish Ferries przez ok. dwa miesiące. Decyzja o pozyskaniu dodatkowego promu od partnera zewnętrznego podyktowana jest planowanymi przeglądami statków wchodzących w skład floty Irish Ferries. Czarter promu pozwoli na utrzymanie rozkładu rejsów w dotychczasowym kształcie. Mega Express Four może przyjąć na pokład 1965 pasażerów i dysponuje pasem ładunkowym o długości 1400 m.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Radio Szczecin, Polferries, Irish Ferries, Stena Line, DFDS, Smyril Line, Corsica Ferries Sardinia Ferries


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060