Moby Lines
Moby Lines facebook.com/Moby
18.04.2023

Przegląd promowy 16/2023, a w nim m.in. o zachwycającym promie Moby Fantasy, który wkrótce pojawi się na europejskich wodach

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o promie Moby Fantasy, który został właśnie oficjalnie odebrany przez armatora w jednej z chińskich stoczni.

 

Ciężarówka stoczyła się z promu. Chwile grozy w szwedzkim porcie

Do niecodziennej sytuacji doszło w miniony weekend w Trelleborgu. W sobotę, 15 kwietnia służby interweniowały w sprawie pojazdu ciężarowego, który w trakcie rejsu wytoczył się z pokładu samochodowego i zawisł na krawędzi promu Skane. Należący do Stena Line ro-pax, który rozpoczął rejs w Niemczech, zdołał jednak bezpiecznie dotrzeć do Trelleborga. Tam do akcji przystąpili specjaliści, którzy musieli wydobyć ze statku zwisający pojazd. Konieczne było też unieszkodliwienie niewielkiego wycieku. W trakcie zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Prom wyruszył w rejs powrotny do Niemiec z opóźnieniem.

 

ForSea z nowym rekordem

Okres wielkanocny to dla niektórych przewoźników czas prawdziwych żniw. Wielu z nich odnotowuje wtedy rekordowe rezultaty. Tak było w tym roku w przypadku ForSea, która pochwaliła się, że w trakcie świąt przewiozła na trasie Helsingborg-Helsingør aż 78 616 niezmotoryzowanych pasażerów. To dla armatora nowy rekord. Jest to wynik o 10 proc. lepszy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, a także najelpszy rezultat od 1996 r. „To zawsze miłe doświadczenie, gdy można ustanowić nowy rekord” - powiedział Kristian Durhuus z Molslinjen - firmy, która od kilku miesięcy jest nowym właścicielem ForSea. Połączenie obsługiwane przez ForSea określane jest mianem "pływającego mostu". Znajduje się wśród najbardziej obleganych serwisów promowych na świecie. Każdego roku korzysta z niego 6 mln pasażerów.

 

Promy zasilane wiatrem. Miliony na rozwój technologii

Już od kilku lat armatorzy korzystają z rotorów, czyli proekologicznego i pozwalającego na oszczędności rozwiązania, które wspomaga poruszanie się statków dzięki wykorzystaniu siły wiatru i wytwarzeniu różnicy ciśnień. Specjalistą w produkcji rotorów, czyli olbrzymich, montowanych na statkach masztów, które wykorzystują tzw. efekt Magnusa, jest firma Norsepower. Firma zabezpieczyła właśnie środki, które pozwolą na zwiększenie mocy produkcyjnych oraz dalszą popularyzację technologii. Za sprawą kolejnych inwestorów udało się zgromadzić sumę 28 mln euro (ok. 130 mln PLN) na dalszy rozwój technologii. Wśród operatorów promowych, którzy korzystają z rotorów, znajdują się m.in.: Scandlines, Viking Line czy CLdN.

 

Jadrolinija sprzedaje statek

Na początku kwietnia gruchnęła informacja o sprzedaży jednego z promów przez chorwackiego przewoźnika – firmę Jadrolinija. Mowa o zbudowanym w 1978 r. promie Dubrovnik. Wiadomość ta potwierdziła się. Wiadomo już także, kto został nabywcą promu. To spółka A-Ships Management z Grecji. Firma specjalizuje się w realizacji połączeń pomiędzy Włochami i Grecją oraz Włochami i Albanią. Po finalizacji transakcji w jej flocie znajdować się będą trzy statki. Dubrovnik trafił na razie do stoczni w Rijece, gdzie przechodzi modernizację. Będzie pływać pod flagą grecką.

 

Moby Lines odebrało nowoczesnego giganta

Olbrzymi, nowoczesny prom Moby Fantasy został oficjalnie przekazany inwestorowi podczas specjalnej uroczystości, która odbyła się 14 kwietnia w Chinach. O statku zamówionym przez Moby Lines w 2019 r. mówi się, że jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie promów na świecie. Zbudowany w Guangzhou Shipyard Moby Fantasy ma 237 m długości, 32 m szerokości, a na pokładzie pomieści 2500 pasażerów, którzy będą mieli do swojej dyspozycji 550 kabin. Statek ma pas ładunkowy o długości 3800 m przeznaczony dla 1300 pojazdów osobowych lub alternatywnie 300 pojazdów ciężarowych. Maksymalna prędkość, jaką będzie rozwijać to 23,5 węzła (43,5 km/h). W nadchodzących dniach prom wyruszy w podróż z Chin do Europy. Moby Lines będzie eksploatować jednostkę na trasie Livorno-Olbia. Prom nie będzie jedyną nowością we flocie przewoźnika. Wkrótce do Moby Fantasy dołączy siostrzana jednostka Moby Legacy.

 

Droga donikąd za 526 mln PLN?

Komentatorzy uważają, że to może być jedna z najbardziej zbytecznych inwestycji drogowych w kraju. Już wkrótce mają rozpocząć się prace przy pierwszym odcinku drogi S19. Będzie ona wiodła z Białegostoku do przejścia granicznego w Kuźnicy. Sęk w tym, że przejście to od wielu miesięcy jest nieczynne. Punkt na granicy polsko-białoruskiej został zamknięty 9 listopada 2021 r. Decyzja miała związek z narastającym kryzysem migracyjnym na granicy. Wartość podpisanego kontraktu na budowę tego odcinka to 526 mln PLN, a w planach jest budowa dużego parkingu przy granicy. Pomieści on 800 pojazdów ciężarowych. Więcej informacji z branży transportowej znajdziesz TUTAJ.

 

 

PromySKAT

 

 

Źródła: Stena Line, PAP, ForSea, Norsepower. Moby Lines, SKAT Transport


Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060